MobilePay:n tunnettuus ja käyttäjäkokemukset
Koskela, Kati; Koskela, Meri (2014)
Koskela, Kati
Koskela, Meri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101014636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101014636
Tiivistelmä
MobilePay on Danske Bankin kehittämä sovellus ja se on Suomessa melko uusi maksutapa. Tanskassa MobilePay:n käyttö on levinnyt räjähdysmäisesti ja vajaa vuosi sitten sovellus lanseerattiin myös Suomessa. Toimeksiantaja Danske Bank on kiinnostunut nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytymisestä MobilePay -maksutavalla. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää MobilePay -sovelluksen käyttölaajuutta ja nuorten aikuisten mielipiteitä uudesta maksutavasta.
Opinnäytetyötä varten tehtiin tutkimus Turun AMK:n Salon yksikön opiskelijoilla. Tutkimuksessa selvitettiin asenteita ja ennakkoluuloja liittyen mobiililla maksamiseen ja kysyttiin käyttäjäkokemuksia MobilePay -sovelluksesta. Kysely toteutettiin WebPropolin avulla ja julkaistiin huhtikuussa 2014. Kyselyyn vastasi 94 vastaajaa.
Moni vastaajia suhtautui mobiililla maksamiseen vähintäänkin neutraalisti tai myönteisesti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Eniten vastaajia huolestutti turvallisuus.
Tutkimuksessa nousi esiin myös MobilePay -sovelluksen markkinointi. Moni vastaajista ei ollut kuullut sovelluksesta ollenkaan tai ei kokenut sovellukselle olevan tarvetta.
Käyttäjäkokemushaastattelussa haastateltiin yhtä vapaaehtoista sovelluksen käyttäjää ja kartoitettiin hänen käyttökokemuksiaan sovelluksen käytöstä. Opinnäytetyöntekijät testasivat sovellusta myös keskenään. MobilePay -sovelluksen käyttäjäkokemukset olivat myönteisiä. Haasteeksi käyttäjät mainitsivat kuitenkin sovelluksen hitaan leviämisen. Käyttökokemushaastattelu osoitti MobilePay -sovelluksen olevan tarpeellinen. Käyttäjät ovat tyytyväisiä myös sovelluksen yksinkertaiseen ulkoasuun sekä helppokäyttöisyyteen.
Kehitysideoina esiin nousivat saldon lisääminen sovellukseen ja laajempi markkinointi yhteistyössä nuorten esikuvien kanssa, sekä sovelluksen ulkoasun yhtenäistäminen. Palvelun vielä huonoon tunnettavuuteen ehdotetaan pankin järjestävän tutustumistilaisuuksia, jossa ihmiset saisivat apua esimerkiksi palvelun lataamiseen ja rekisteröintiin sekä mahdollisuutta kysyä palvelun herättämistä kysymyksistä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin tutkimus Turun AMK:n Salon yksikön opiskelijoilla. Tutkimuksessa selvitettiin asenteita ja ennakkoluuloja liittyen mobiililla maksamiseen ja kysyttiin käyttäjäkokemuksia MobilePay -sovelluksesta. Kysely toteutettiin WebPropolin avulla ja julkaistiin huhtikuussa 2014. Kyselyyn vastasi 94 vastaajaa.
Moni vastaajia suhtautui mobiililla maksamiseen vähintäänkin neutraalisti tai myönteisesti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Eniten vastaajia huolestutti turvallisuus.
Tutkimuksessa nousi esiin myös MobilePay -sovelluksen markkinointi. Moni vastaajista ei ollut kuullut sovelluksesta ollenkaan tai ei kokenut sovellukselle olevan tarvetta.
Käyttäjäkokemushaastattelussa haastateltiin yhtä vapaaehtoista sovelluksen käyttäjää ja kartoitettiin hänen käyttökokemuksiaan sovelluksen käytöstä. Opinnäytetyöntekijät testasivat sovellusta myös keskenään. MobilePay -sovelluksen käyttäjäkokemukset olivat myönteisiä. Haasteeksi käyttäjät mainitsivat kuitenkin sovelluksen hitaan leviämisen. Käyttökokemushaastattelu osoitti MobilePay -sovelluksen olevan tarpeellinen. Käyttäjät ovat tyytyväisiä myös sovelluksen yksinkertaiseen ulkoasuun sekä helppokäyttöisyyteen.
Kehitysideoina esiin nousivat saldon lisääminen sovellukseen ja laajempi markkinointi yhteistyössä nuorten esikuvien kanssa, sekä sovelluksen ulkoasun yhtenäistäminen. Palvelun vielä huonoon tunnettavuuteen ehdotetaan pankin järjestävän tutustumistilaisuuksia, jossa ihmiset saisivat apua esimerkiksi palvelun lataamiseen ja rekisteröintiin sekä mahdollisuutta kysyä palvelun herättämistä kysymyksistä.