"Sydän ja järki mukana" - Helsingin kaupungin lastensuojelun avohuollon perhetyön asiakkaiden näkemyksiä kartoittava kyselytutkimus
Järvi, Saara; Helminen, Riikka (2014)
Järvi, Saara
Helminen, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101414744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014101414744
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kyselylomake lastensuojelun avohuollon perhetyöhön Helsingin kaupungille ja kerätä sen avulla asiakaspalautetta. Asiakkaiden kokemusten ja näkemysten selvittämiseksi laadittiin kyselylomake, jota käyttäen keräsimme 40 lomakkeen suuruisen aineistomme kesän 2014 aikana. Analysoimme saadut vastaukset määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusongelman kiteytimme kolmeen kysymykseen. Selvitimme, onko lastensuojelun perhetyö vastannut asiakkaiden tarpeisiin, hyödyttänyt heitä ja vaikuttanut heidän elämäänsä. Aineistosta haettiin vastauksia myös siihen, millaiseksi asiakkaat kokivat työskentelyn ja onko heidät otettu riittävästi huomioon.
Teoriaosuudessa perehdytään lastensuojeluun, perhetyöhön, työntekijän ammatillisuuteen, vanhemmuuteen, yhteiskunnan nykytilaan, sosiaalipalveluihin, asiakaslähtöisyyteen sekä työn arviointiin ja kehittämiseen. Kyselyyn vastanneiden asiakkaiden kokemukset perhetyöstä olivat pääosin myönteisiä, vaikka alkuvaiheessa työskentelyä vastustettiin hieman ja kielteisiä tuntemuksiakin nousi esiin. Tulosten perusteella asiakkaat hyötyivät monin tavoin työskentelystä, esimerkiksi keskusteluavulle ja palveluohjaukselle ilmeni olevan suurta kysyntää. Vastaajat kokivat omat vaikutusmahdollisuutensa työskentelyyn kattaviksi. Kyselylomake osoittautui hyväksi välineeksi asiakasnäkökulman esiin tuomiseen työn kehittämismahdollisuuksien lisäämiseksi. Asiakaspalautetta voidaan kerätä jatkossa systemaattisesti lomakkeen avulla.
Teoriaosuudessa perehdytään lastensuojeluun, perhetyöhön, työntekijän ammatillisuuteen, vanhemmuuteen, yhteiskunnan nykytilaan, sosiaalipalveluihin, asiakaslähtöisyyteen sekä työn arviointiin ja kehittämiseen. Kyselyyn vastanneiden asiakkaiden kokemukset perhetyöstä olivat pääosin myönteisiä, vaikka alkuvaiheessa työskentelyä vastustettiin hieman ja kielteisiä tuntemuksiakin nousi esiin. Tulosten perusteella asiakkaat hyötyivät monin tavoin työskentelystä, esimerkiksi keskusteluavulle ja palveluohjaukselle ilmeni olevan suurta kysyntää. Vastaajat kokivat omat vaikutusmahdollisuutensa työskentelyyn kattaviksi. Kyselylomake osoittautui hyväksi välineeksi asiakasnäkökulman esiin tuomiseen työn kehittämismahdollisuuksien lisäämiseksi. Asiakaspalautetta voidaan kerätä jatkossa systemaattisesti lomakkeen avulla.