Kehosta voimaa? : Joogakokeilu valmistavan koulutuksen nuorille
Saha, Leena (2014)
Saha, Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102114864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi joogaopettajakoulutuksen myötä, jonka opinnäytetyön tekijä suoritti osana ohjaustoiminnan opintoja. Jooga on tekijälle ollut pitkään tärkeä harrastus, josta hän on saanut voimaa haastavissa elämäntilanteissa. Myös tutkimusten mukaan jooga hyödyttää ihmistä kokonaisvaltaisesti. Siksi se sopii hyvin terapeuttiseen ohjaustoimintaan.
Opinnäytetyössä haluttiin tutkia joogan voimauttavia vaikutuksia hämeenlinnalaisille valmistavan koulutuksen nuorille ohjaamalla heille joogatunteja keväällä 2014. Säännöllisesti kokoontuvaa ryhmää ei kuitenkaan onnistuttu luomaan, joten joogan hyötyjä oli mahdotonta tutkia. Opinnäytetyön uudeksi tutkimuskysymykseksi muotoutui seuraava: miten joogaa voisi tarjota kyseisille nuorille niin, että he innostuisivat siitä ja sitoutuisivat siihen?
Opinnäytetyön taustateoria pohjautuu joogafilosofiaan, jonka tärkeimpänä teoksena pidetään Patanjalin joogasutraa. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto muodostuu havaintopäiväkirjasta, ryhmähaastatteluista ja kyselystä nuorille sekä heidän ohjaajalleen.
Kohderyhmän kanssa haasteiksi muodostuivat ennakkoluulot, motivaation puute ja kyky sitoutua. Opinnäyteprosessissa havaittiin, että onnistumisen kannalta tärkeitä ovat kohderyhmän parempi tuntemus, toiminnan integroiminen heidän arkeensa sekä asiakaslähtöisyys ohjauksessa. Ratkaisuksi uuteen tutkimusongelmaan voisi olla palvelumuotoilu, jonka tekijä tulevaisuudessa toteuttaa muun muassa niin, että nuoret saavat itse ideoida mahdollisimman pitkälle joogatuntien sisällön ja taustamusiikin. Opinnäytetyön tärkein anti tekijälle oli kuitenkin oman liikeidean kypsyminen. Jatkossa hän yhdistää joogaohjauksen taideterapeuttiseen työskentelyyn.
Opinnäytetyössä haluttiin tutkia joogan voimauttavia vaikutuksia hämeenlinnalaisille valmistavan koulutuksen nuorille ohjaamalla heille joogatunteja keväällä 2014. Säännöllisesti kokoontuvaa ryhmää ei kuitenkaan onnistuttu luomaan, joten joogan hyötyjä oli mahdotonta tutkia. Opinnäytetyön uudeksi tutkimuskysymykseksi muotoutui seuraava: miten joogaa voisi tarjota kyseisille nuorille niin, että he innostuisivat siitä ja sitoutuisivat siihen?
Opinnäytetyön taustateoria pohjautuu joogafilosofiaan, jonka tärkeimpänä teoksena pidetään Patanjalin joogasutraa. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto muodostuu havaintopäiväkirjasta, ryhmähaastatteluista ja kyselystä nuorille sekä heidän ohjaajalleen.
Kohderyhmän kanssa haasteiksi muodostuivat ennakkoluulot, motivaation puute ja kyky sitoutua. Opinnäyteprosessissa havaittiin, että onnistumisen kannalta tärkeitä ovat kohderyhmän parempi tuntemus, toiminnan integroiminen heidän arkeensa sekä asiakaslähtöisyys ohjauksessa. Ratkaisuksi uuteen tutkimusongelmaan voisi olla palvelumuotoilu, jonka tekijä tulevaisuudessa toteuttaa muun muassa niin, että nuoret saavat itse ideoida mahdollisimman pitkälle joogatuntien sisällön ja taustamusiikin. Opinnäytetyön tärkein anti tekijälle oli kuitenkin oman liikeidean kypsyminen. Jatkossa hän yhdistää joogaohjauksen taideterapeuttiseen työskentelyyn.