Laulupiirtäminen : Menetelmän käyttäjälähtöinen kehittämistutkimus
Piri, Minna (2014)
Piri, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102915047
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö pureutuu laulupiirtämisen teoriaan ja käytäntöön, painottuen menetelmän ja siihen liittyvien palveluiden kehittämiskohtien analyyttiseen tutkimiseen. Työ sovittaa laulupiirtämistä myös sosiokulttuuriseen kontekstiin sekä kulttuurituottajan työkalupakkiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on laulupiirtämisen menetelmän kehittäjä Minna Lappalainen. Laulupiirtämisestä ei ole julkaistu tutkimustietoa ennen tätä opinnäytetyötä.
Tämän opinnäytetyön empiirinen fokus on tutkimusasetelmassa, jonka keskiöön asettuvat laulupiirtämisen käyttökokemusten kerääminen ja analysointi sekä menetelmän kehittämismahdollisuuksien innovatiivinen havainnointi. Työ tarkastelee näitä seikkoja käyttäjälähtöisyyden näkökulmasta, jonka teoreettinen viitekehys on myös tarkastelun alla. Teoriaosuudessa käsitellään laulupiirtämisen kahta keskeistä teoreettista pääfokusta: pedagogista ja terapeuttista.
Tämä opinnäytetyö on informatiivinen kokonaisuus laulupiirtämisen menetelmästä. Työn yhteydessä toteutetun käyttäjälähtöisen kehittämistutkimuksen tulokset antavat hyvät lähtökohdat laulupiirtämisen pitkäjänteiselle kehittämistyölle. Työn toimeksiantajan lisäksi opinnäytetyön sisältö palvelee laulupiirtämisen monipuolista käyttäjä- ja kohdesegmenttiä sekä muita menetelmästä ja sen eri osa-alueista kiinnostuneita eri alojen ammattilaisia.
Tämän opinnäytetyön empiirinen fokus on tutkimusasetelmassa, jonka keskiöön asettuvat laulupiirtämisen käyttökokemusten kerääminen ja analysointi sekä menetelmän kehittämismahdollisuuksien innovatiivinen havainnointi. Työ tarkastelee näitä seikkoja käyttäjälähtöisyyden näkökulmasta, jonka teoreettinen viitekehys on myös tarkastelun alla. Teoriaosuudessa käsitellään laulupiirtämisen kahta keskeistä teoreettista pääfokusta: pedagogista ja terapeuttista.
Tämä opinnäytetyö on informatiivinen kokonaisuus laulupiirtämisen menetelmästä. Työn yhteydessä toteutetun käyttäjälähtöisen kehittämistutkimuksen tulokset antavat hyvät lähtökohdat laulupiirtämisen pitkäjänteiselle kehittämistyölle. Työn toimeksiantajan lisäksi opinnäytetyön sisältö palvelee laulupiirtämisen monipuolista käyttäjä- ja kohdesegmenttiä sekä muita menetelmästä ja sen eri osa-alueista kiinnostuneita eri alojen ammattilaisia.