Logistiikkaprosessin eri vaiheiden onnistumisen edellytykset sekä laatukriteerit
Kilpinen, Katri (2014)
Kilpinen, Katri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110415228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on logistiikkaprosessin eri vaiheiden onnistumisen edellytykset sekä laatukriteerit. Työn tavoitteena oli tehdä edellä mainitusta aiheesta mahdollisimman selkeä ja totuudenmukainen logistiikkaselvitys ja löytää vastaus kysymykseen, mitkä ovat logistiikkaprosessin eri vaiheiden onnistumisen edellytykset. Menetelminä voitiin pitää löydetyn aineiston tulkintaa ja analysointia.
Opinnäytetyö sisältää melko kattavan katsauksen logistiikasta ja logistiikkaprosessista, siihen liittyvistä laatukriteereistä ja onnistumisen edellytyksistä. Työssä sivuttiin myös logistisen prosessin mahdollisia ongelmakohtia ja luotiin havainnollistavan esimerkin tavoin lyhyehkö katsaus Suomen ja Venäjän väliseen logistiikkaprosessiin.
Logistiikkaprosessissa kiinnitetään huomiota erityisesti asiakaspalvelun laatuun, kustannustehokkuuteen ja läpimenoaikojen nopeutumiseen, jotka kaikki ovat merkittäviä ja yhdessä vaikuttavat keskeisesti siihen, onnistuuko toiminta vai ei. Lisäksi on todella tärkeää, että asiakkaalle tuotetaan lisäarvoa prosessista. Hyvin toimivat logistiikkaprosessit luovat perustan myös kannattavalle liiketoiminnalle.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että logistiikkaprosessin onnistumisen edellytyksiä on useita, koska logistiikkaprosessissa on niin paljon erilaisia toisiinsa linkittyviä tekijöitä ja asioita, jotka kokonaisuudessa vaikuttavat onnistumiseen. Erityisesti hyvällä toiminnan, palvelun tai/ja tuotteen laadulla on merkitystä logistiikkaprosessin onnistumisen kannalta. Prosessin omistajuuden määrittäminen, hyvä johtajuus ja hallinta ovat merkittäviä onnistumisen edellytyksiä. Lisäksi logistiikkaprosessin onnistumisen edellytyksinä todettiin, että tiedon merkitys on suuri: tiedon on oltava virheetöntä sekä juuri oikeaan aikaan juuri oikeassa paikassa ja juuri oikeaan tarpeeseen. Ei voida myöskään liikaa korostaa logistiikkaprosessin sisällä toimivien henkilöiden yhteistyön merkitystä. Lopuksi voitiin todeta, että selvityksen looginen validiteetti ja aineistovaliditeetti saavutettiin ja ne ovat hyvät.
Opinnäytetyö sisältää melko kattavan katsauksen logistiikasta ja logistiikkaprosessista, siihen liittyvistä laatukriteereistä ja onnistumisen edellytyksistä. Työssä sivuttiin myös logistisen prosessin mahdollisia ongelmakohtia ja luotiin havainnollistavan esimerkin tavoin lyhyehkö katsaus Suomen ja Venäjän väliseen logistiikkaprosessiin.
Logistiikkaprosessissa kiinnitetään huomiota erityisesti asiakaspalvelun laatuun, kustannustehokkuuteen ja läpimenoaikojen nopeutumiseen, jotka kaikki ovat merkittäviä ja yhdessä vaikuttavat keskeisesti siihen, onnistuuko toiminta vai ei. Lisäksi on todella tärkeää, että asiakkaalle tuotetaan lisäarvoa prosessista. Hyvin toimivat logistiikkaprosessit luovat perustan myös kannattavalle liiketoiminnalle.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että logistiikkaprosessin onnistumisen edellytyksiä on useita, koska logistiikkaprosessissa on niin paljon erilaisia toisiinsa linkittyviä tekijöitä ja asioita, jotka kokonaisuudessa vaikuttavat onnistumiseen. Erityisesti hyvällä toiminnan, palvelun tai/ja tuotteen laadulla on merkitystä logistiikkaprosessin onnistumisen kannalta. Prosessin omistajuuden määrittäminen, hyvä johtajuus ja hallinta ovat merkittäviä onnistumisen edellytyksiä. Lisäksi logistiikkaprosessin onnistumisen edellytyksinä todettiin, että tiedon merkitys on suuri: tiedon on oltava virheetöntä sekä juuri oikeaan aikaan juuri oikeassa paikassa ja juuri oikeaan tarpeeseen. Ei voida myöskään liikaa korostaa logistiikkaprosessin sisällä toimivien henkilöiden yhteistyön merkitystä. Lopuksi voitiin todeta, että selvityksen looginen validiteetti ja aineistovaliditeetti saavutettiin ja ne ovat hyvät.