Esimiesten perehdyttämismallin kehittäminen Porvoon ammattiopistoon
Parviainen, Merja (2014)
Parviainen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää perehdyttämismalli Porvoon ammattiopiston esimiehille. Työssä kehitettiin myös tarkistuslistat perehdyttämisen tueksi.
Tavoitteena oli kartoittaa, mitkä ovat esimiesten perehdyttämisen nykytilan ongelmat, ja millaista ai-neistoa tarvitaan esimiesten perehdyttämisen tueksi Porvoon ammattiopistossa sekä, millä tavoin esimiestä tulisi perehdyttää. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Porvoon ammattiopistosta.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena huhtikuussa 2014. Tiedonkeräysmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui neljä Porvoon ammattiopiston esimiestä. Haastatel-tavat valittiin eri alojen esimiehistä, eri toimipisteiden esimiehistä ja heidän esimiehenä toimimisaika oli eripituinen.
Porvoon ammattiopistossa ei ole varsinaista esimiesten perehdyttämissuunnitelmaa, ja haastatte- lun perusteella perehdyttämisen laatu ja laajuus riippuu paljon perehdyttäjästä. Esimiehet kokivat pereh-dyttämisen olevan liian ylimalkaista, ja perehdyttämiseen kaivattiin selkeää mallia. Haastattelujen pe-rusteella kehitettiin esimiesten perehdyttämismalli ja sen tueksi perehdyttämisen tarkistuslistat. Tar-kistuslistojen avulla perehdytettävä ja perehdyttäjä voivat henkilökohtaistaan, tarkistaa ja arvioida perehtymistä esimiestyöhön. Tarkistuslistojen avulla perehdyttämistä voidaan räätälöidä kunkin uu-den esimiehen tarpeita vastaavaksi ja perehdyttämistä toteuttavat organisaatiossa eri osaajat.
Työ tuo lisäarvoa Porvoon ammattiopiston esimiestyöhön, yhtenäistämällä ja selkiyttämällä perehdyt-tämistä ja varsinaista esimiestyötä. Yhtenäistetyn perehdyttämisen kautta saadaan laadukasta esimies-työtä.
Tavoitteena oli kartoittaa, mitkä ovat esimiesten perehdyttämisen nykytilan ongelmat, ja millaista ai-neistoa tarvitaan esimiesten perehdyttämisen tueksi Porvoon ammattiopistossa sekä, millä tavoin esimiestä tulisi perehdyttää. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Porvoon ammattiopistosta.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena huhtikuussa 2014. Tiedonkeräysmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui neljä Porvoon ammattiopiston esimiestä. Haastatel-tavat valittiin eri alojen esimiehistä, eri toimipisteiden esimiehistä ja heidän esimiehenä toimimisaika oli eripituinen.
Porvoon ammattiopistossa ei ole varsinaista esimiesten perehdyttämissuunnitelmaa, ja haastatte- lun perusteella perehdyttämisen laatu ja laajuus riippuu paljon perehdyttäjästä. Esimiehet kokivat pereh-dyttämisen olevan liian ylimalkaista, ja perehdyttämiseen kaivattiin selkeää mallia. Haastattelujen pe-rusteella kehitettiin esimiesten perehdyttämismalli ja sen tueksi perehdyttämisen tarkistuslistat. Tar-kistuslistojen avulla perehdytettävä ja perehdyttäjä voivat henkilökohtaistaan, tarkistaa ja arvioida perehtymistä esimiestyöhön. Tarkistuslistojen avulla perehdyttämistä voidaan räätälöidä kunkin uu-den esimiehen tarpeita vastaavaksi ja perehdyttämistä toteuttavat organisaatiossa eri osaajat.
Työ tuo lisäarvoa Porvoon ammattiopiston esimiestyöhön, yhtenäistämällä ja selkiyttämällä perehdyt-tämistä ja varsinaista esimiestyötä. Yhtenäistetyn perehdyttämisen kautta saadaan laadukasta esimies-työtä.