"Parempi todennäköisyys kuin lottovoitossa" : mobiilipeliyritysten kannattavuuden suunnittelemattomuudesta
Ouarab, Janiza (2014)
Ouarab, Janiza
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815928
Tiivistelmä
Mobiilipeliala on ollut nosteessa niin Suomessa kuin maailmalla. Alalle on syntynyt valtavia määriä uusia yrityksiä, mutta vain harva onnistuu valloittamaan markkinat. Miten epävarmalla alalla suunnitellaan kannattavuutta? Onko alalla mahdollista toimia kestävästi, vai onko kyse vääjäämättä sattumalla syntyvistä yhden hitin ihmeistä?
Opinnäyte on mobiilipelialan toimintatapoja kartoittava kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu syksyllä 2014. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten operatiivista laskentatoimea hyödynnetään tällä hetkellä kotimaisissa mobiilipeliyrityksissä, ja millä tavalla kannattavuuden suunnittelu eroaa muista teollisuudenaloista.
Tutkimus alkaa perehtymisellä siihen, miten peliteollisuuden digitalisoituminen tarkoittaa pelialalla. Teoreettinen viitekehys koostuu budjetoinnista, kustannuslaskelmista ja projektilaskennasta.
Taustatutkimuksen pohjalta toteutettiin kahden 10-30 henkilöä työllistävän, mobiilipelejä kehittävän helsinkiläisyrityksen teemahaastattelut. Haastatteluissa kävi ilmi, että kummassakaan yrityksessä ei juurikaan suunniteltu yrityksen taloudellista puolta. Suurimmat syyt tähän olivat nopeasti muuttuva toimintaympäristö ja se, että alalla menestymisen koettiin olevan tuuripeliä.
Lopuksi tutkimus perehtyy vielä kahteen graduun, jotka käsittelevät budjetoimattomuutta nykypäivän yrityksissä. Haastatteluihin pohjautuvana johtopäätöksenä voitanee pitää, että mobiilipelialalla yritysten menestyminen on hyvin vähän kiinni mistään sellaisesta, mitä voisi etukäteen laskea tai suunnitella. Kannattavuuden suunnittelu ja ennusteet eivät tuo lisäarvoa yrityksille
Opinnäyte on mobiilipelialan toimintatapoja kartoittava kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu syksyllä 2014. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten operatiivista laskentatoimea hyödynnetään tällä hetkellä kotimaisissa mobiilipeliyrityksissä, ja millä tavalla kannattavuuden suunnittelu eroaa muista teollisuudenaloista.
Tutkimus alkaa perehtymisellä siihen, miten peliteollisuuden digitalisoituminen tarkoittaa pelialalla. Teoreettinen viitekehys koostuu budjetoinnista, kustannuslaskelmista ja projektilaskennasta.
Taustatutkimuksen pohjalta toteutettiin kahden 10-30 henkilöä työllistävän, mobiilipelejä kehittävän helsinkiläisyrityksen teemahaastattelut. Haastatteluissa kävi ilmi, että kummassakaan yrityksessä ei juurikaan suunniteltu yrityksen taloudellista puolta. Suurimmat syyt tähän olivat nopeasti muuttuva toimintaympäristö ja se, että alalla menestymisen koettiin olevan tuuripeliä.
Lopuksi tutkimus perehtyy vielä kahteen graduun, jotka käsittelevät budjetoimattomuutta nykypäivän yrityksissä. Haastatteluihin pohjautuvana johtopäätöksenä voitanee pitää, että mobiilipelialalla yritysten menestyminen on hyvin vähän kiinni mistään sellaisesta, mitä voisi etukäteen laskea tai suunnitella. Kannattavuuden suunnittelu ja ennusteet eivät tuo lisäarvoa yrityksille