Lisäarvopalveluiden vertailu ja kilpailuedun muodostuminen : Case: Wim Bosman Finland
Joukainen, Johanna (2014)
Joukainen, Johanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916030
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään lisäarvopalveluiden vertailua ja kilpailuedun muodostumista yrityksessä. Työn tavoitteena oli löytää ne resurssit, joiden avulla yritys tarjoaa lisäarvopalveluita, ja verrata resursseja kyseisten lisäarvopalveluiden tuottamisen vaatimiin vähimmäisedellytyksiin. Samalla tutkitaan teorian pohjalta, mitä mahdollista kilpailuetua toimeksiantajayritys saavuttaa tarjoamalla valittua ja tutkittua lisäarvopalvelua ja pyritään löytämään ne lisäarvopalvelut, joiden avulla on mahdollista erottua kilpailijoista ja kehittää toimintaa lisäten tai kehittäen palveluita.
Opinnäytetyön teoreettinen pohja perustuu palveluiden asemointimatriisien käsittelyyn, logistiikan peruskäsitteistöön sekä lisäarvopalveluiden ja kilpailuedun teoriaan. Lähteinä on käytetty logistiikkaa ja kilpailuetua käsitteleviä perusteoksia, tieteellisiä artikkeleita ja Internet-lähteitä. Tutkimuksessa menetelminä käytettiin haastattelua sekä valmiiden aineistojen ja dokumenttien tut-kimista ja vertailua. Haastattelu toteutettiin elokuussa 2014.
Empiriaosassa muodostettiin sovelletut palveluiden asemointimatriisit, joiden perusteella yritys voi nähdä palvelutarjontansa nykytilan, olemassa olevat resurssit ja vähimmäisedellytykset palveluiden tuottamiseksi. Lisäksi empiriassa analysoitiin lisäarvopalveluiden avulla muodostuvaa kilpailuetua teorian pohjalta.
Vertailevan tutkimuksen tulos osoitti resurssien rajallisuuden, mutta myös mahdollisuuksia oli löydettävissä. Ehdotuksena oli, että yritys muodostaa ja vahvistaa yhteistyöverkostoaan alihankkijoiden ja yhteistyökumppaneidensa kanssa, jolloin jokainen verkoston jäsen saavuttaa kilpailuetua ja hyötyä
Opinnäytetyön teoreettinen pohja perustuu palveluiden asemointimatriisien käsittelyyn, logistiikan peruskäsitteistöön sekä lisäarvopalveluiden ja kilpailuedun teoriaan. Lähteinä on käytetty logistiikkaa ja kilpailuetua käsitteleviä perusteoksia, tieteellisiä artikkeleita ja Internet-lähteitä. Tutkimuksessa menetelminä käytettiin haastattelua sekä valmiiden aineistojen ja dokumenttien tut-kimista ja vertailua. Haastattelu toteutettiin elokuussa 2014.
Empiriaosassa muodostettiin sovelletut palveluiden asemointimatriisit, joiden perusteella yritys voi nähdä palvelutarjontansa nykytilan, olemassa olevat resurssit ja vähimmäisedellytykset palveluiden tuottamiseksi. Lisäksi empiriassa analysoitiin lisäarvopalveluiden avulla muodostuvaa kilpailuetua teorian pohjalta.
Vertailevan tutkimuksen tulos osoitti resurssien rajallisuuden, mutta myös mahdollisuuksia oli löydettävissä. Ehdotuksena oli, että yritys muodostaa ja vahvistaa yhteistyöverkostoaan alihankkijoiden ja yhteistyökumppaneidensa kanssa, jolloin jokainen verkoston jäsen saavuttaa kilpailuetua ja hyötyä