Ridterapi ökar livskvaliteten för barn med funktionshinder : En litteraturstudie
Boman, Pia (2014)
Boman, Pia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111915995
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att öka kunskap och förståelse för hur ridterapi kan bidra till livskvalitet för barn med funktionshinder. För att nå syftet strävar jag till att svara på forskningsfrågorna; Hurudana är de dokumenterade effekterna av ridterapi för barn med funktionshinder och hur kan ridterapi bidra till att öka livskvaliteten för barn med funktionshinder?
I den teoretiska referensramen behandlas livskvalitet för barn med funktionshinder och delaktighet med tanke på barn med funktionshinder. Arbetet är en litteraturstudie och som analysmetod har innehållsanalys användts. Fem artiklar är inkluderade i arbetet. Resultaten på de fem inkluderade artiklarna i arbetet visar på följande; Effekterna av ridterapiperioden för barn med funktionshinder var förbättringar i kroppskännedomen och koordinationen, motoriken, den vardagliga funktionsförmågan och i växelverkan och kommunikation. Som svar på forskningsfrågorna är att ridterapi har positiva effekter på kroppens koordination och uppfattning, stärkandet av den motoriska självsäkerheten, så som förbättring i finmotoriken och hand-öga samarbetet, planeringen och utförandet av olika rörelser, växelverkan och ögonkontakt, förståelse för följderna av det egna sociala och kommunikativa beteendet, genomgång av svåra situationer, funktions-förmåga, nivå av delaktighet och självkänsla. Positiva effekter märktes också på de fyra grundkategorierna i livskvalitet: aktivitet, goda mänskliga relationer, positiv självtillit och grundstämning av glädje. I analysen och diskussionen kopplades resultatet till den teoretiska referensramen och tidigare forskningen i detta arbete. The purpose of this study is to increase knowledge and understanding of the influence hippotherapy has on children with disabilities. To find out the answers to the purpose I have used two overall questions; What are the documented effects of hippotherapy on children with disabilities and how can hippotherapy contribute to increased quality of life for children with disabilities?
The theoretical frame of this study consists of theories about quality of life and participa-tion with focus on children with disabilities. Literature review is used as the data collect-ing method and content analysis is used as the analysis method. There are five articles included in this study. The results of this study show that hippotherapy has positive ef-fects on postural control, motor functions, communication and every day functional ca-pacity. Positive effects were also found in the four main categories in quality of life; ac-tivity, human relations, positive self-reliance and the basic mood of happiness. In the analysis and discussion of this study the results are compared with the theoretical frame and the earlier researches of this study.
I den teoretiska referensramen behandlas livskvalitet för barn med funktionshinder och delaktighet med tanke på barn med funktionshinder. Arbetet är en litteraturstudie och som analysmetod har innehållsanalys användts. Fem artiklar är inkluderade i arbetet. Resultaten på de fem inkluderade artiklarna i arbetet visar på följande; Effekterna av ridterapiperioden för barn med funktionshinder var förbättringar i kroppskännedomen och koordinationen, motoriken, den vardagliga funktionsförmågan och i växelverkan och kommunikation. Som svar på forskningsfrågorna är att ridterapi har positiva effekter på kroppens koordination och uppfattning, stärkandet av den motoriska självsäkerheten, så som förbättring i finmotoriken och hand-öga samarbetet, planeringen och utförandet av olika rörelser, växelverkan och ögonkontakt, förståelse för följderna av det egna sociala och kommunikativa beteendet, genomgång av svåra situationer, funktions-förmåga, nivå av delaktighet och självkänsla. Positiva effekter märktes också på de fyra grundkategorierna i livskvalitet: aktivitet, goda mänskliga relationer, positiv självtillit och grundstämning av glädje. I analysen och diskussionen kopplades resultatet till den teoretiska referensramen och tidigare forskningen i detta arbete.
The theoretical frame of this study consists of theories about quality of life and participa-tion with focus on children with disabilities. Literature review is used as the data collect-ing method and content analysis is used as the analysis method. There are five articles included in this study. The results of this study show that hippotherapy has positive ef-fects on postural control, motor functions, communication and every day functional ca-pacity. Positive effects were also found in the four main categories in quality of life; ac-tivity, human relations, positive self-reliance and the basic mood of happiness. In the analysis and discussion of this study the results are compared with the theoretical frame and the earlier researches of this study.