"Vanhemmilla on oikeus kysyä neuvoa ja minulla on velvollisuus vastata." : Varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia palveluohjauksellisesta työotteesta ja sen kehittämisestä
Rosenqvist, Tuire (2014)
Rosenqvist, Tuire
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316350
Tiivistelmä
Lapsen ja perheen hyvinvoinnille on olennaista laadukas varhaiskasvatus. Varhaiskasvatuspalveluissa korostetaan yhä enemmän pedagogisen työn ohella perheiden tukemista. Asiakkaana nähdään koko perhe ja laadukkaan varhaiskasvatuksen perustana on kasvatuskumppanuus. Yhteistyö ja avoin vuorovaikutus vanhempien kanssa ovat edellytyksenä kasvatuskumppanuuden toteutumiselle. Lapsiperheiden palveluiden tunnistaminen ja yhteiskunnallinen osaaminen auttavat työntekijää toteuttamaan laadukasta varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta.
Tämän opinnäytetyön taustalla oli omakohtainen näkemys palveluohjauksellisen työotteen merkittävyydestä kasvatuskumppanuuden osana. Tutkimus on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Henkilökunnan näkemyksiä kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä ja osa tutkimusaineistosta on esitetty tilastollisia menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Porin kaupungin päiväkotien henkilökunnalle suunnatulla kyselylomakkeella, jonka avulla koottiin henkilökunnan näkemyksiä palveluohjauksellisesta työotteesta. Tutkimuksen tavoitteena oli koota info-opas palveluohjauksellisen työn tueksi. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin ristiintaulukoinnin lisäksi sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tutkimustuloksissa vastaajat kuvasivat omaa osaamistaan ja kokemuksiaan palveluohjauksellisesta työotteesta. Vastaajien mielestä vanhempien ohjaus ja neuvonta on helppoa, koska kysymykset koskevat pääsääntöisesti arki-päiväisiä asioita. Vastauksia perusteltiin työkokemuksen tuomalla tietotaidolla. Kehittämiskysymykseen vastauksissa esille nousi koulutukset, info-kansio sekä vertaiskeskustelut. Annettujen vastausten perusteella voidaan tutkimuksen tavoitteiden katsoa saavutetuiksi, sillä tutkija on kehittämisehdotusten ja esille nousseiden teemojen myötä koonnut info-oppaan työntekijöiden arkityön tueksi.
Tämän opinnäytetyön taustalla oli omakohtainen näkemys palveluohjauksellisen työotteen merkittävyydestä kasvatuskumppanuuden osana. Tutkimus on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Henkilökunnan näkemyksiä kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä ja osa tutkimusaineistosta on esitetty tilastollisia menetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Porin kaupungin päiväkotien henkilökunnalle suunnatulla kyselylomakkeella, jonka avulla koottiin henkilökunnan näkemyksiä palveluohjauksellisesta työotteesta. Tutkimuksen tavoitteena oli koota info-opas palveluohjauksellisen työn tueksi. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin ristiintaulukoinnin lisäksi sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tutkimustuloksissa vastaajat kuvasivat omaa osaamistaan ja kokemuksiaan palveluohjauksellisesta työotteesta. Vastaajien mielestä vanhempien ohjaus ja neuvonta on helppoa, koska kysymykset koskevat pääsääntöisesti arki-päiväisiä asioita. Vastauksia perusteltiin työkokemuksen tuomalla tietotaidolla. Kehittämiskysymykseen vastauksissa esille nousi koulutukset, info-kansio sekä vertaiskeskustelut. Annettujen vastausten perusteella voidaan tutkimuksen tavoitteiden katsoa saavutetuiksi, sillä tutkija on kehittämisehdotusten ja esille nousseiden teemojen myötä koonnut info-oppaan työntekijöiden arkityön tueksi.