Då oron väcks : En kvalitativ studie om hur dagvårdspersonalen tar upp sin oro med föräldrarna
Westerholm, Fanny (2014)
Westerholm, Fanny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316308
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee päivähoidon henkilökunnan huolen heräämistä, kokemista ja sen puheeksi ottamista lasten vanhempien kanssa. Pyrin työssäni selvittämään päivähoi-don henkilökunnan kokemuksia sekä kykyjä huolen puheeksi ottamisen taidoista. Aikai-sempien tutkimustulosten mukaan varhainen puuttuminen ja päivähoidon henkilökunnan huolen esille tuominen on tärkeää. Tarvitaan lisää tutkimustietoa keinoista siitä, miten päivähoidon henkilökunta käsittelee huolta vanhempien kanssa. Tutkimusten mukaan aikainen puuttuminen ja huolen puuheeksi ottaminen on ensiarvoisen tärkeää kasvatus-kumppanuudessa. Tutkimuksen kohteena on erään Raaseporin kaupungin päivähoidon henkilökunta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagoginen, jossa keski-tytään ”Huolen puheeksi ottamiseen”. Kohtaaminen, vuoropuhelu ja viestintä ovat tär-keitä elementtejä huolen puheeksi ottamisessa. Huolen puheeksi ottamisessa korostuu henkilökunnan taidot dialogiseen vuoropuheluun. Dialogisuus on osa tutkimuksen teo-reettista viitekehystä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa olen haastateltu seit-semää Raaseporin kaupungin päiväkodissa työskentelevää työntekijää. Haastattelut ovat analysoitu sisällön analyysimenetelmää käyttäen. Haastattelurunko ja tutkimuslupa ovat tutkimuksessa liitteinä. Tutkimukseni mukaan päivähoidon henkilökunta kokee huolen puheeksi ottamisen vaikeaksi. Vaikeustaso vaihtelee huolen sisällön mukaan. Päivähoidon henkilökunta kokee huolen puheeksiottamisen oleelliseksi ja tarpeelliseksi osaksi heidän työtehtäviään. Tulokset osoittavat, että kollegoiden tuki helpottaa sekä huolen käsittelemisessä että sen puheeksi ottamisessa. Henkilökunnan mukaan edellytys vaikei-den asioiden puheeksiottamiseksi on hyvin toimiva kasvatuskumppanuus lasten van-hempien kanssa. Lasten vanhempien ja henkilökunnan arjen kohtaamiset luovat luotetta-van ilmapiirin huolen puheeksi ottamiselle.