Digitaalinen työote nuorisotyössä
Pesonen, Marko; Pahikka-Aho, Petri (2014)
Pesonen, Marko
Pahikka-Aho, Petri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteina ovat pelitoiminnan kehittäminen ja pelisivistyksen edistäminen. Käytännönläheisempi tavoite on kehittää pelaamisesta työväline Tornion nuorisotoimelle.
Pelien hyödyntäminen nuorisotyössä on vielä vähäistä. Työllämme haluamme edistää tätä ja helpottaa pelitoiminnan kehittämistä. Opinnäytetyömme kerää tietoa erilaisista ajankohtaisista lähteistä pelaamiseen ja peleihin liittyen. Täten teoria ja käytäntö kohtaavat samassa kokonaisuudessa.
Työssämme käytetty menetelmä oli Tornion nuorisotoimelle järjestetty pelikoulutuspäivä, jonka pohjalta loimme käytännönläheisen oppaan tukemaan kokonaisuutta.
Työmme on tehty tilaustyönä Tornion nuorisotoimelle, olemme silti toteuttaneet työn sitomatta sitä mihinkään tiettyyn paikkakuntaan tai tahoon. Toivomme, että työtämme voisi hyödyntää siis koko Suomen laajuisesti.
Opinnäytetyömme sisältää tiivistetyn katsauksen digitaalisten- ja pöytäroolipelien historiaan, erilaisiin digitaalisten pelien genreihin sekä pelien hyödyntämiseen nuorisotyössä. Käymme myös läpi pelikulttuuriin sidonnaisia ilmiöitä, sukupuolen ja iän merkitystä pelaajissa sekä pelien sosiaalista puolta niin pelien sisäisesti kuin niiden ulkopuoleltakin.
Lopussa käymme läpi kerätyn aineiston ja tietopohjan luotettavuutta, analysoimme sitä sekä käsittelemme työmme tuloksia.
Pelien hyödyntäminen nuorisotyössä on vielä vähäistä. Työllämme haluamme edistää tätä ja helpottaa pelitoiminnan kehittämistä. Opinnäytetyömme kerää tietoa erilaisista ajankohtaisista lähteistä pelaamiseen ja peleihin liittyen. Täten teoria ja käytäntö kohtaavat samassa kokonaisuudessa.
Työssämme käytetty menetelmä oli Tornion nuorisotoimelle järjestetty pelikoulutuspäivä, jonka pohjalta loimme käytännönläheisen oppaan tukemaan kokonaisuutta.
Työmme on tehty tilaustyönä Tornion nuorisotoimelle, olemme silti toteuttaneet työn sitomatta sitä mihinkään tiettyyn paikkakuntaan tai tahoon. Toivomme, että työtämme voisi hyödyntää siis koko Suomen laajuisesti.
Opinnäytetyömme sisältää tiivistetyn katsauksen digitaalisten- ja pöytäroolipelien historiaan, erilaisiin digitaalisten pelien genreihin sekä pelien hyödyntämiseen nuorisotyössä. Käymme myös läpi pelikulttuuriin sidonnaisia ilmiöitä, sukupuolen ja iän merkitystä pelaajissa sekä pelien sosiaalista puolta niin pelien sisäisesti kuin niiden ulkopuoleltakin.
Lopussa käymme läpi kerätyn aineiston ja tietopohjan luotettavuutta, analysoimme sitä sekä käsittelemme työmme tuloksia.