”Käyn täällä kyllä mieluummin kuin koulussa” : Efektin kulttuuriohjelman museokäynnit ja mobiiliopasteen mahdollisuudet
Suna, Henrika (2014)
Suna, Henrika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616846
Tiivistelmä
Tämän museomaailmaan sijoittuvan kulttuurituotannon opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää koululaisten museokäyntejä tasa-arvoisuuden ja -laatuisuuden lähtökohdista. Työ jakautuu kahteen toisiaan tukevaan osaan. Ensimmäinen osa on suunnitelma museokäyntien organisoimisesta Päijät-Hämeen Efekti-lastenkulttuurikeskukseen kuuluvissa kunnissa, joissa Lahden mallin mukainen peruskoulun kulttuurikasvatusohjelma otetaan vaiheittain käyttöön vuodesta 2014 lähtien. Toinen osa opinnäytetyötä on mobiiliopasteen käyttöönotto ja pilotointi Orimattilan taidemuseossa, mikä on osa museon koululaisille suunnatun palvelutarjonnan kehittämistyötä.
Efekti-lastenkulttuurikeskuksen perustoimintaa on suoraan kouluille ja päiväkodeille tarjotut kulttuuritapahtumat. Vuodesta 2014 asti Efekti on ollut mukana valtakunnallisessa lastenkulttuurikeskusten verkostossa, mikä on antanut sysäyksen toiminnan kehittämiseen ja kaikki Efekti-kunnat kattavan kulttuurikasvatusohjelman aloittamiseen. Suunnitelma museokäynneistä on osa tätä suurta tavoitetta.
Opinnäytetyön tilaajana kulttuuriohjelman museokäyntien suunnitelman osalta on päijäthämäläinen Efekti-lastenkulttuurikeskus, jota hallinnoi Lahden kulttuurikeskus. Mobiiliopasteen pilotin osalta työ on tehty Orimattilan kaupungille.
Työn tavoitteena on luoda hyvin toimiva, tasa-arvoinen ja sisällöiltään mielenkiintoinen malli koululaisten museokäyntien järjestämiseksi Efekti-kuntien peruskouluissa. Toinen työn tavoitteista on kehittää Orimattilan taidemuseon palvelutarjontaa koululaisille mielenkiintoisemmaksi, tasalaatuisemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi ja samalla selvittää miten mobiiliopaste soveltuu koululuokkien käyttöön museopalveluiden kehittämisen työkaluna.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisiä havainnointia ja kyselyitä. Mobiiliopasteen käyttökokemuksia kerättiin oppilailta mobiiliopasteeseen integroidun kyselyn avulla. Opettajalle annettiin lisäksi erillinen kyselylomake, johon kerättiin tietoa myös kouluille etukäteen lähetetyn oheismateriaalin vastaanotosta ja käytettävyydestä.
Museokäyntien suunnitelma Efekti-lastenkulttuurikeskuksen kulttuuriohjelmaan on tehty yhdeksään kuntaan Päijät-Hämeessä. Suunnitelma on tehty mukaillen Lahden jo toteuttamaa mallia. Kohteiden valinnassa on pyritty hyödyntämään mahdollisimman pitkälle kuntien omia kohteita ja toissijaisesti haettu palveluita lähikunnista, pääasiassa maakunnan keskuksesta Lahdesta. Efektin tavoittelema, laajalla alueella ja monessa kunnassa toimiva kulttuurikasvatusohjelma on tässä mittakaavassa Suomessa ensimmäinen laatuaan ja onnistuessaan sillä on suuri merkitys koko lastenkulttuurikentälle.
Mobiiliopasteen pilottia varten opinnäyteyössä suunnitellaan ja tehdään pelimäisen opaste 4. -luokkalaisille. Pelin nimi on ”Taidevaras Töppösen jalanjäljissä”. Orimattilan taidemuseossa pidetyn pilotin perusteella mobiiliopaste on koululuokkien käyttöön soveltuva opastusmenetelmä. Mobiiliopasteet ovat vielä suhteellisen tuore asia suomalaisella museokentällä, joten mobiiliopasteen pilotoinnilla koululaisten käyttöön on uutuusarvoa. Työn tulokset tarjoavat merkittävää ja tarpeellista tietoa museokentälle. Mobiiliteknologian hyödyntäminen museoissa on nouseva trendi ja se avaa museoita myös aivan uusille yleisöille. Helppokäyttöinen mobiiliteknologia olisi keskitetysti organisoituna hyvä ratkaisu myös kulttuurikasvatusohjelmien museokäyntien opastusratkaisuksi.
Efekti-lastenkulttuurikeskuksen perustoimintaa on suoraan kouluille ja päiväkodeille tarjotut kulttuuritapahtumat. Vuodesta 2014 asti Efekti on ollut mukana valtakunnallisessa lastenkulttuurikeskusten verkostossa, mikä on antanut sysäyksen toiminnan kehittämiseen ja kaikki Efekti-kunnat kattavan kulttuurikasvatusohjelman aloittamiseen. Suunnitelma museokäynneistä on osa tätä suurta tavoitetta.
Opinnäytetyön tilaajana kulttuuriohjelman museokäyntien suunnitelman osalta on päijäthämäläinen Efekti-lastenkulttuurikeskus, jota hallinnoi Lahden kulttuurikeskus. Mobiiliopasteen pilotin osalta työ on tehty Orimattilan kaupungille.
Työn tavoitteena on luoda hyvin toimiva, tasa-arvoinen ja sisällöiltään mielenkiintoinen malli koululaisten museokäyntien järjestämiseksi Efekti-kuntien peruskouluissa. Toinen työn tavoitteista on kehittää Orimattilan taidemuseon palvelutarjontaa koululaisille mielenkiintoisemmaksi, tasalaatuisemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi ja samalla selvittää miten mobiiliopaste soveltuu koululuokkien käyttöön museopalveluiden kehittämisen työkaluna.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisiä havainnointia ja kyselyitä. Mobiiliopasteen käyttökokemuksia kerättiin oppilailta mobiiliopasteeseen integroidun kyselyn avulla. Opettajalle annettiin lisäksi erillinen kyselylomake, johon kerättiin tietoa myös kouluille etukäteen lähetetyn oheismateriaalin vastaanotosta ja käytettävyydestä.
Museokäyntien suunnitelma Efekti-lastenkulttuurikeskuksen kulttuuriohjelmaan on tehty yhdeksään kuntaan Päijät-Hämeessä. Suunnitelma on tehty mukaillen Lahden jo toteuttamaa mallia. Kohteiden valinnassa on pyritty hyödyntämään mahdollisimman pitkälle kuntien omia kohteita ja toissijaisesti haettu palveluita lähikunnista, pääasiassa maakunnan keskuksesta Lahdesta. Efektin tavoittelema, laajalla alueella ja monessa kunnassa toimiva kulttuurikasvatusohjelma on tässä mittakaavassa Suomessa ensimmäinen laatuaan ja onnistuessaan sillä on suuri merkitys koko lastenkulttuurikentälle.
Mobiiliopasteen pilottia varten opinnäyteyössä suunnitellaan ja tehdään pelimäisen opaste 4. -luokkalaisille. Pelin nimi on ”Taidevaras Töppösen jalanjäljissä”. Orimattilan taidemuseossa pidetyn pilotin perusteella mobiiliopaste on koululuokkien käyttöön soveltuva opastusmenetelmä. Mobiiliopasteet ovat vielä suhteellisen tuore asia suomalaisella museokentällä, joten mobiiliopasteen pilotoinnilla koululaisten käyttöön on uutuusarvoa. Työn tulokset tarjoavat merkittävää ja tarpeellista tietoa museokentälle. Mobiiliteknologian hyödyntäminen museoissa on nouseva trendi ja se avaa museoita myös aivan uusille yleisöille. Helppokäyttöinen mobiiliteknologia olisi keskitetysti organisoituna hyvä ratkaisu myös kulttuurikasvatusohjelmien museokäyntien opastusratkaisuksi.