VARAOSAVARASTON LAYOUT-SUUNNITTELU
Muhonen, Antti (2014)
Muhonen, Antti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella varaosavaraston layout olemassa olevaan varastopohjaan. Varasto oli rakennettu ennen opinnäytetyön aloitusta. Varasto asetti rajoituksia työhön.
Työssä esitellään teoriaa varastoinnista ja siitä, miksi tuotteita varastoidaan. Työssä annetaan varastolle useampi layout ja vertaillaan niitä toteutuneiden varastopaikkojen ja ominaisuuksien suhteen. Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetel-mällä, johon on kuulunut tiedon kerääminen kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön empiriaosiossa käsitellään yrityksen nykyistä varastointia ja sitä, min-kälainen layout sopisi yrityksen varaosavarastoon. Layout-suunnitelmia verrataan toi-siinsa, ja organisaatio toteutti yhden layouteista sekä varastopaikkajärjestelmän. Layout toteutettiin kuormalavahyllyjärjestelmällä. Kuormalavan standardina käytettiin EUR-lavaa. Yksi ongelmista oli saada riittävän leveä käytävä trukkia varten. Trukiksi valittiin pinontatrukki, koska sen kääntösäde on pienempi kuin vastapainotrukilla.
Työssä esitellään teoriaa varastoinnista ja siitä, miksi tuotteita varastoidaan. Työssä annetaan varastolle useampi layout ja vertaillaan niitä toteutuneiden varastopaikkojen ja ominaisuuksien suhteen. Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetel-mällä, johon on kuulunut tiedon kerääminen kirjallisuudesta.
Opinnäytetyön empiriaosiossa käsitellään yrityksen nykyistä varastointia ja sitä, min-kälainen layout sopisi yrityksen varaosavarastoon. Layout-suunnitelmia verrataan toi-siinsa, ja organisaatio toteutti yhden layouteista sekä varastopaikkajärjestelmän. Layout toteutettiin kuormalavahyllyjärjestelmällä. Kuormalavan standardina käytettiin EUR-lavaa. Yksi ongelmista oli saada riittävän leveä käytävä trukkia varten. Trukiksi valittiin pinontatrukki, koska sen kääntösäde on pienempi kuin vastapainotrukilla.