Akut traumasjukvård för sjukskötare (ATSS) : - Vikten av ett gott bemötande
Lindholm, Jessica; Snygg, Lilly (2014)
Lindholm, Jessica
Snygg, Lilly
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616958
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att sammanfatta tidigare forskningar och litteratur om vikten av att ha bemötande i beaktande vid en trauma patient. Betona vikten av ett strukturerat arbetssätt, med hjälp av trauma kurser för vård personal. Även framhäva sjukskötarens arbetsuppgifter vid ett trauma fall.
Studien utfördes som en systematisk litteraturstudie. Fakta som analyserades kommer från tjugoen empiriska artiklar och två diskussionsartiklar. Som har hittats genom att söka på olika databaser, som ex. CINAHL, Academic search elite (EBSCO), MEDLINE, PubMed och Google scholar. Sökord som använts är: caring and uncaring, trauma nursing, TNCC, accidents and trauma nurse, trauma nursing teamwork and communication m.fl. Artiklarna analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys metod. De teoretiska utgångspunkter som använts är Patricia Benners teori Från novice till expert och Katie Erikssons teori om vårdprocessen. I resultatet framkommer att bemötande kan uppfattas på flera olika vis tillföljd av faktorer i omgivningen som påverkar och den nonverbala kommunikationen. Det är viktigt att man tar detta i beaktande i vården. Trauma kurser främjar ett mera strukturerat arbetssätt och förbättrar prioriterings förmågan. Som sjukskötare har man ett brett ansvarsområde och varierande arbetsuppgifter vid vården av en trauma patient. The purpose of the study is to summarize previous research and literature on the importance of having the treatment in consideration to a trauma patient. Accentuate the importance of a structured work, using trauma courses for the health professionals. While highlighting nurse’s tasks at a trauma case.
The study was conducted as a systematic literature review. Facts that were analyzed come Katie Erikssons theory of the care process. The result shows that the response can be perceived in several different ways as a result of the affect of environmental factors and nonverbal communication. It is important to take this into consideration in the care. A trauma course promotes a more structured work and improve prioritization ability. As a nurse you have a wide area of responsibilities and variety of tasks in the care of a trauma patient.from twentyone empirical articles and two discussions articles. That was found by searching different databases, such as: CINAHL, Academic search elite (EBSCO), MEDLINE, PubMed and Google scholar. Keywords used are: Caring and uncaring, trauma nursing, TNCC, accidents and trauma nurse, trauma nursing teamwork and communication, etc. articles were analyzed by qualitative content analysis method. The theoretical frameworks used are Patricia Benner’s theory From novice to expert and
Studien utfördes som en systematisk litteraturstudie. Fakta som analyserades kommer från tjugoen empiriska artiklar och två diskussionsartiklar. Som har hittats genom att söka på olika databaser, som ex. CINAHL, Academic search elite (EBSCO), MEDLINE, PubMed och Google scholar. Sökord som använts är: caring and uncaring, trauma nursing, TNCC, accidents and trauma nurse, trauma nursing teamwork and communication m.fl. Artiklarna analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys metod. De teoretiska utgångspunkter som använts är Patricia Benners teori Från novice till expert och Katie Erikssons teori om vårdprocessen. I resultatet framkommer att bemötande kan uppfattas på flera olika vis tillföljd av faktorer i omgivningen som påverkar och den nonverbala kommunikationen. Det är viktigt att man tar detta i beaktande i vården. Trauma kurser främjar ett mera strukturerat arbetssätt och förbättrar prioriterings förmågan. Som sjukskötare har man ett brett ansvarsområde och varierande arbetsuppgifter vid vården av en trauma patient.
The study was conducted as a systematic literature review. Facts that were analyzed come Katie Erikssons theory of the care process. The result shows that the response can be perceived in several different ways as a result of the affect of environmental factors and nonverbal communication. It is important to take this into consideration in the care. A trauma course promotes a more structured work and improve prioritization ability. As a nurse you have a wide area of responsibilities and variety of tasks in the care of a trauma patient.from twentyone empirical articles and two discussions articles. That was found by searching different databases, such as: CINAHL, Academic search elite (EBSCO), MEDLINE, PubMed and Google scholar. Keywords used are: Caring and uncaring, trauma nursing, TNCC, accidents and trauma nurse, trauma nursing teamwork and communication, etc. articles were analyzed by qualitative content analysis method. The theoretical frameworks used are Patricia Benner’s theory From novice to expert and