Tapahtumakonseptin suunnittelu - Case Happy Hour Restaurants Oy
Saarman, Maija (2014)
Saarman, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115484
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää Happy Hour Restaurants Oy:n omistaman viihderavintolan LeBonkin kilpailukykyä tapahtuman avulla. Tavoitteena oli suunnitella konseptoitu tapahtuma, joka voitaisiin vuosittain järjestää valitussa kohderavintolassa. Suunnitelma sisälsi idean, sisällön, viitteellisen aikataulun sekä markkinointimateriaalia. Viihderavintola LeBonk valittiin yhdessä toimeksiantajan kohderavintolaksi sen vapaan konseptin vuoksi. Tällöin tapahtuman ei tarvinnut olla täysin sidoksissa ravintolan konseptiin.
Teoreettinen viitekehys koostui neljästä pääkäsitteestä, jotka olivat tapahtuman tuottaminen, tapahtumamarkkinointi, konseptisuunnittelu ja kilpailuetu. Teoriaa hyödynnettiin tapahtuman suunnitteluvaiheessa sekä toteutuksessa. Käsitteitä tutkittiin alan kirjallisuuden ja artikkeileiden avulla.
Tapahtuman suunnitteluprosessi aloitettiin tekemällä teemahaastattelu. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan antamat rajoitteet, toiveet ja tavoitteet suunniteltavalle tapahtumalle. Lisäksi haastattelun avulla kerättiin tietoa valitusta kohderavintolasta. Tapahtuman teema ja sisältö ideoitiin ja kehitettiin aivoriihimenetelmän avulla. Suunniteltua tapahtumaa arvioitiin tekemällä lomakekysely potentiaaliselle kohderyhmälle.
Teemahaastattelun tulosten pohjalta tapahtuman ajankohdaksi valikoitui syksy. Teemahaastattelussa ilmi käyneiden tulosten ja aivoriihen kautta ideoitiin teemaksi elonkorjuujuhlat. Aivoriihessä suunniteltiin sisältö, joka piti sisällään muun muassa live-musiikkia, rypäleiden poljentaa ja hyväntekeväisyyshuutokaupan.
Tapahtumasuunnitelman arvioinnissa tarkoituksena oli käyttää lomakekyselystä saatuja tuloksia. Lomakekyselyyn saatiin odotettua vähemmän vastauksia, jolloin siitä saatuja tuloksia ei voida pitää kovin luotettavina. Saatujen vastausten perusteella voidaan viitteellisesti päätellä, että suunniteltu tapahtuma vastaisi kohderyhmän intressejä. Suunniteltua tapahtumaa pidettiin ainutlaatuisena ja mielenkiintoisena.
Teoreettinen viitekehys koostui neljästä pääkäsitteestä, jotka olivat tapahtuman tuottaminen, tapahtumamarkkinointi, konseptisuunnittelu ja kilpailuetu. Teoriaa hyödynnettiin tapahtuman suunnitteluvaiheessa sekä toteutuksessa. Käsitteitä tutkittiin alan kirjallisuuden ja artikkeileiden avulla.
Tapahtuman suunnitteluprosessi aloitettiin tekemällä teemahaastattelu. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan antamat rajoitteet, toiveet ja tavoitteet suunniteltavalle tapahtumalle. Lisäksi haastattelun avulla kerättiin tietoa valitusta kohderavintolasta. Tapahtuman teema ja sisältö ideoitiin ja kehitettiin aivoriihimenetelmän avulla. Suunniteltua tapahtumaa arvioitiin tekemällä lomakekysely potentiaaliselle kohderyhmälle.
Teemahaastattelun tulosten pohjalta tapahtuman ajankohdaksi valikoitui syksy. Teemahaastattelussa ilmi käyneiden tulosten ja aivoriihen kautta ideoitiin teemaksi elonkorjuujuhlat. Aivoriihessä suunniteltiin sisältö, joka piti sisällään muun muassa live-musiikkia, rypäleiden poljentaa ja hyväntekeväisyyshuutokaupan.
Tapahtumasuunnitelman arvioinnissa tarkoituksena oli käyttää lomakekyselystä saatuja tuloksia. Lomakekyselyyn saatiin odotettua vähemmän vastauksia, jolloin siitä saatuja tuloksia ei voida pitää kovin luotettavina. Saatujen vastausten perusteella voidaan viitteellisesti päätellä, että suunniteltu tapahtuma vastaisi kohderyhmän intressejä. Suunniteltua tapahtumaa pidettiin ainutlaatuisena ja mielenkiintoisena.