"Seitsemän sitruunan niellyt?" : Nuorten kokemukset etsivän nuorisotyön palveluohjauksesta Etelä-Savon alueella.
Ripatti, Jenni; Meronen, Emma (2014)
Ripatti, Jenni
Meronen, Emma
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016082
Tiivistelmä
Etsivä nuorisotyö ja sen mukanaan tuoma etsivän nuorisotyön palveluohjaus ovat saaneet jalansijaa niin maakunnallisesti kuin valtakunnallisestikin muun muassa paljon esillä olevien ilmiöiden, kuten Nuoriso-takuun ja syrjäytymisen kautta. Vuonna 2010 etsivä nuorisotyö oli valtakunnallisesti yhteydessä n. 11 000 nuoreen, joista n. puolet nimettiin tavoitetuiksi. Heistä 70 % oli vailla peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Peruskoulun ja sen jälkeisen ammatillisen tutkinnon välinen nivelvaihe on nuorilla usein haasteellinen ja voi omalta osaltaan johdattaa yksilöä riskiin syrjäytyä tai jäädä paikoilleen ilman koulu- tai työpaikkaa. Tällöin etsivän nuorisotyön palveluohjaus voi olla merkittävässä roolissa, keskittyen yksilön omiin tar-peisiin ja lähtökohtiin kiinnittyä yhteiskuntaan niin koulutus- kuin työelämässäkin.
Tämän opinnäytetyön kohteena ovat nuorten kokemukset etsivän nuorisotyön palveluohjauksesta. Etsivän nuorisotyön palveluohjauksella tarkoitamme ohjausprosessia, joka käynnistyy nuoren ollessa ilman toisen asteen jatko-opiskelupaikkaa. Selvitämme nuorten kokemuksia etsivän nuorisotyön palveluohjauksesta muun muassa etsivän nuorisotyöntekijän sekä asiakkuuden tuoman muutoksen näkökulmasta. Kohdejoukkona ovat nuoret, jotka ovat eri kuntien etsivän nuorisotyön asiakkaana Etelä-Savon alueella. Teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto koostuu yhdentoista nuoren kokemuksista.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että suurin osa nuorista kokee etsivään nuorisotyöhön ohjautumisen taustasyyksi omat puutteelliset elämänhallintataitonsa. Nuorten avuntarpeita määriteltäessä, korostuivat heille itselleen sillä hetkellä merkitykselliset asiat, kuten työpaikan tai asunnon hankkiminen, harrastukset sekä tuki palveluiden saamisessa. Kaikki nuoret kokivat sekä tarvinneensa, että saaneensa juuri oike-anlaista apua etsivältä nuorisotyöntekijältä. Aineistossa korostuivatkin juuri etsivän nuorisotyöntekijän läsnäolo ja ominaisuudet varsin merkityksellisinä tekijöinä.
Nuoret kertoivat kokemuksiaan hyvästä palvelusta niin yleisellä tasolla, kuin myös keskittyen etsivän nuorisotyöntekijän kanssa työskentelyyn. Nuorten kokemuksista ilmeni selkeästi kaksi eri teemaa, jotka nuorten mielestä hyvässä palvelussa korostuvat. Nämä teemat ovat asiakaspalvelijan aito kiinnostus ja palveluasenne, joka nuorten kokemuksista nostettuna sisältää mm. ystävällisyyden, kuuntelemisen sekä omistautumisen yksilönuoren auttamiseen. Tässä kontekstissa nuorten kokemuksissa korostui myös etsi-vältä saatu tuki, niin konkreettisena kuin henkisenäkin apuna. Jokaisen nuoren subjektiivinen kokemus voi olla ammattilaisten apuna kehittämässä työn laatua niin asiakaskohtaamisissa kuin sen liittämisessä suurempaan kokonaisuuteen etsivän nuorisotyön palveluohjauksessa.
Tämän opinnäytetyön kohteena ovat nuorten kokemukset etsivän nuorisotyön palveluohjauksesta. Etsivän nuorisotyön palveluohjauksella tarkoitamme ohjausprosessia, joka käynnistyy nuoren ollessa ilman toisen asteen jatko-opiskelupaikkaa. Selvitämme nuorten kokemuksia etsivän nuorisotyön palveluohjauksesta muun muassa etsivän nuorisotyöntekijän sekä asiakkuuden tuoman muutoksen näkökulmasta. Kohdejoukkona ovat nuoret, jotka ovat eri kuntien etsivän nuorisotyön asiakkaana Etelä-Savon alueella. Teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto koostuu yhdentoista nuoren kokemuksista.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että suurin osa nuorista kokee etsivään nuorisotyöhön ohjautumisen taustasyyksi omat puutteelliset elämänhallintataitonsa. Nuorten avuntarpeita määriteltäessä, korostuivat heille itselleen sillä hetkellä merkitykselliset asiat, kuten työpaikan tai asunnon hankkiminen, harrastukset sekä tuki palveluiden saamisessa. Kaikki nuoret kokivat sekä tarvinneensa, että saaneensa juuri oike-anlaista apua etsivältä nuorisotyöntekijältä. Aineistossa korostuivatkin juuri etsivän nuorisotyöntekijän läsnäolo ja ominaisuudet varsin merkityksellisinä tekijöinä.
Nuoret kertoivat kokemuksiaan hyvästä palvelusta niin yleisellä tasolla, kuin myös keskittyen etsivän nuorisotyöntekijän kanssa työskentelyyn. Nuorten kokemuksista ilmeni selkeästi kaksi eri teemaa, jotka nuorten mielestä hyvässä palvelussa korostuvat. Nämä teemat ovat asiakaspalvelijan aito kiinnostus ja palveluasenne, joka nuorten kokemuksista nostettuna sisältää mm. ystävällisyyden, kuuntelemisen sekä omistautumisen yksilönuoren auttamiseen. Tässä kontekstissa nuorten kokemuksissa korostui myös etsi-vältä saatu tuki, niin konkreettisena kuin henkisenäkin apuna. Jokaisen nuoren subjektiivinen kokemus voi olla ammattilaisten apuna kehittämässä työn laatua niin asiakaskohtaamisissa kuin sen liittämisessä suurempaan kokonaisuuteen etsivän nuorisotyön palveluohjauksessa.