LUONTOLEIRIKOULU ALAKOLULUOKAN TYÖKALUNA : Neljäsluokkalaisten sosiaalis- emotionaalisten taitojen kehityksen tukeminen luontoleirikoulussa
Hätinen, Janne (2014)
Hätinen, Janne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116280
Tiivistelmä
Opinnäyte oli toiminnallinen kehittämisprosessi, jossa tavoitteena oli toteuttaa yön yli kestävä luontoleirikoulu Mikkelin Rantakylän koulun 4b luokalle. Leirikoulu toteutettiin keväällä 2014 Mikkelin lähellä, talousmetsässä ja se piti sisällään yöpymisen ja ruokailun lisäksi alaköysiharjoitteen ja geökätköilytehtävän. Leirikoulun tavoitteena oli tukea ryhmän toimintaa yhteisönä, nostaa esille ryhmädynamiikan elementtejä ja tuoda kokemuksellisuutta ja elämyksellisyyttä peruskoulun opiskeluun. Lisäksi pyrittiin vastaamaan opetussuunnitelman vaatimaan sosiaalis- emotionaalisten taitojen kehityksen tukemiseen. Toimintojen ohjauksen perusta oli elämyspedagoginen ja pyrki tukemaan paljolti sekä yksilön, että ryhmän tasolla toimijan ja toimijoiden omaa vastuuta. Mukana oli myös metsäympäristön mukanaan tuoma ympäristön muutos, joka asetti omat haasteensa ryhmälle. Yöpyminen toteutettiin kahdessa puolijoukkueteltassa. Leirikoulun jälkeen pidettiin jälkireflektio, jonka tarkoituksena oli avata uudelleen keskustelu leirikoulun tavoitteista ja kerätä lasten kokemuksia toiminnasta.
Tuloksena havaittiin, että luontoympäristö ja elämyksellinen toiminta tukevat sekä yksilön tasolla, että ryhmänä tämän ikäisten oppimista niin sosiaalis- emotionaalisten taitojen, kuin opetussuunnitelman mukaisten taitojen opiskelun tukena.
Tuloksena havaittiin, että luontoympäristö ja elämyksellinen toiminta tukevat sekä yksilön tasolla, että ryhmänä tämän ikäisten oppimista niin sosiaalis- emotionaalisten taitojen, kuin opetussuunnitelman mukaisten taitojen opiskelun tukena.