Pedagoginen malli elämykselliselle yritystoiminnalle
Korhonen, Sini; Forsman, Jussi (2014)
Korhonen, Sini
Forsman, Jussi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916032
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee pedagogisen mallin tekijöidensä omalle yritysidealle. Pedagoginen malli koostuu:
1. Kasvatuksen taustalla vaikuttavasta arvopohjasta
2. Kasvatustavoitteista
3. Suuntaviivoista kasvatustavoitteiden saavuttamiselle
Opinnäytetyössä esitellään perustelut tehdyille kasvatuksellisille valinnoille.
Opinnäytetyön tekemisellä pyritään edistämään omia edellytyksiä ryhtyä yrittäjäksi. Opinnäytetyö on syntynyt koulutuksessamme liian vähäiseksi jääneiden yrittäjyysopintojen tueksi. Työllä on ollut myös selkeä vaikutus tekijöidensä kasvatuksen ajattelun jäsentymiseen.
Työssä esitetyn pedagogisen mallin taustoiksi opinnäytetyössä käydään läpi kasvatusta erityisesti nuorisotyön näkökulmasta. Toimintaa perustellaan suomalaisilla nuorisotyön kirjatuilla käytänteillä, ohjeistuksilla ja tutkimuksella. Mallissa keskeisessä roolissa on elämyspedagogiikka, mutta elämyksellisyyttä tarkastellaan myös yrittäjyyden sekä erilaisten elämyksellisyyttä hyödyntävien mallien näkökulmasta. Kasvatuksellisesti tärkeään asemaan on nostettu myös maaseudun elinvoimaisuus sekä yhteisöllisyys.
Edellä mainitulle taustalle on rakennettu tekijöiden yhteiselle kasvatuskäsitykselle pohjautuva pedagoginen malli. Tehtyjä kasvatuksellisia valintoja on peilattu teoriataustan lisäksi alan opiskelijoiden tuotoksiin seikkailukasvatuksesta sekä elämyksellistä yritystoimintaa tuottavien yritysten tuotoksiin omasta toiminnastaan. Opinnäytetyön tuotoksena pedagoginen malli on kiteytetty A5-kokoiseen vihkoseen.
1. Kasvatuksen taustalla vaikuttavasta arvopohjasta
2. Kasvatustavoitteista
3. Suuntaviivoista kasvatustavoitteiden saavuttamiselle
Opinnäytetyössä esitellään perustelut tehdyille kasvatuksellisille valinnoille.
Opinnäytetyön tekemisellä pyritään edistämään omia edellytyksiä ryhtyä yrittäjäksi. Opinnäytetyö on syntynyt koulutuksessamme liian vähäiseksi jääneiden yrittäjyysopintojen tueksi. Työllä on ollut myös selkeä vaikutus tekijöidensä kasvatuksen ajattelun jäsentymiseen.
Työssä esitetyn pedagogisen mallin taustoiksi opinnäytetyössä käydään läpi kasvatusta erityisesti nuorisotyön näkökulmasta. Toimintaa perustellaan suomalaisilla nuorisotyön kirjatuilla käytänteillä, ohjeistuksilla ja tutkimuksella. Mallissa keskeisessä roolissa on elämyspedagogiikka, mutta elämyksellisyyttä tarkastellaan myös yrittäjyyden sekä erilaisten elämyksellisyyttä hyödyntävien mallien näkökulmasta. Kasvatuksellisesti tärkeään asemaan on nostettu myös maaseudun elinvoimaisuus sekä yhteisöllisyys.
Edellä mainitulle taustalle on rakennettu tekijöiden yhteiselle kasvatuskäsitykselle pohjautuva pedagoginen malli. Tehtyjä kasvatuksellisia valintoja on peilattu teoriataustan lisäksi alan opiskelijoiden tuotoksiin seikkailukasvatuksesta sekä elämyksellistä yritystoimintaa tuottavien yritysten tuotoksiin omasta toiminnastaan. Opinnäytetyön tuotoksena pedagoginen malli on kiteytetty A5-kokoiseen vihkoseen.