Opintojakson verkko-opetuksen suunnittelu ja toteutus
Soiluva, Eeva (2014)
Soiluva, Eeva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715806
Tiivistelmä
Opetuksen toteuttamista verkko-opetuksena voidaan pitää opetuksen tämän hetkisenä trendinä. Verkko-opetuksen määrää lisätään ammattikorkeakoulujen koulutusohjelmissa jatkuvasti. Verkko-opetusta halutaan tarjota ammattikorkeakouluissa paljon ja verkko-opetuksen laadun kehittämiseen panostetaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkko-opetus Liiketoiminnan suorituskyvyn johtaminen –opintojaksolle. Työn toimeksianto tuli Laurea-ammattikorkeakoulun opintojaksoa ohjaavalta lehtorilta. Opetussuunnitelman muuttuessa, opinnäytetyö vastasi tarpeeseen muuttaa opintojakso täysin virtuaaliseksi.
Opinnäytetyön kehittämistyön menetelmänä käytettiin konstruktiivista työotetta. Opintojakson opetus suunniteltiin teoriaan, opiskelijoiden haastatteluihin ja omiin havaintoihin pohjautuen. Verkko-opetuksesta suunniteltiin Laurean Learning by Developing eli kehittämispohjaisen oppimisen mukainen oppimisprosessi. Opintojakson verkko-oppimisympäristö rakennettiin Optima-oppimisalustalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi verkko-oppimisympäristö Optima-oppimisalustalle ja suunnitelma opintojakson opetuksesta. Opinnäytetyön kautta saatiin tietoa opetuksen hyvistä ja huonoista käytänteistä, jota hyödynnettiin verkko-opetuksen suunnittelussa. Verkko-opetuksen suunnitteluprosessia, oppimisprosessia ja oppimisympäristön rakennetta voidaan hyödyntää muiden opintojaksojen muuntamisessa verkko-opetukseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkko-opetus Liiketoiminnan suorituskyvyn johtaminen –opintojaksolle. Työn toimeksianto tuli Laurea-ammattikorkeakoulun opintojaksoa ohjaavalta lehtorilta. Opetussuunnitelman muuttuessa, opinnäytetyö vastasi tarpeeseen muuttaa opintojakso täysin virtuaaliseksi.
Opinnäytetyön kehittämistyön menetelmänä käytettiin konstruktiivista työotetta. Opintojakson opetus suunniteltiin teoriaan, opiskelijoiden haastatteluihin ja omiin havaintoihin pohjautuen. Verkko-opetuksesta suunniteltiin Laurean Learning by Developing eli kehittämispohjaisen oppimisen mukainen oppimisprosessi. Opintojakson verkko-oppimisympäristö rakennettiin Optima-oppimisalustalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi verkko-oppimisympäristö Optima-oppimisalustalle ja suunnitelma opintojakson opetuksesta. Opinnäytetyön kautta saatiin tietoa opetuksen hyvistä ja huonoista käytänteistä, jota hyödynnettiin verkko-opetuksen suunnittelussa. Verkko-opetuksen suunnitteluprosessia, oppimisprosessia ja oppimisympäristön rakennetta voidaan hyödyntää muiden opintojaksojen muuntamisessa verkko-opetukseksi.