Blyga barns delaktighet i daghemmets verksamhet – Ur pedagogens synvinkel
Lindfors, Laura (2014)
Lindfors, Laura
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416574
Tiivistelmä
Det är viktigt för alla daghemsbarn att få känna sig delaktiga i daghemmets verksamhet. Varje barn behöver bli sedd, hörd och bekräftad. Denna studie fokuserar på blyga barns delaktighet i daghemmets verksamhet ur pedagogens synvinkel. Syftet med studien är att öka förståelsen för blyga barns delaktighet på daghem. Genom gruppintervjuer med daghemspersonal har jag sökt svar på följande frågeställningar: Vad finns det för möjligheter för pedagogen att stöda blyga barns delaktighet i daghemmet? samt vilka faktorer kan försvåra möjligheten till delaktighet? Undersökningen har en socialpedagogisk referensram med en fördjupning i begreppen delaktighet och inklusion.
Sammanlagt genomfördes fyra gruppintervjuer på fyra olika enheter inom Stiftelsen Sedmigradskys daghem.
I intervjuerna medverkade fostringspersonal med olika utbildningar.
Resultatet från intervjuerna analyserades genom en innehållsanalys Undersökningens resultat tyder på att daghemspersonalen har både möjligheter och utmaningar i att stöda blyga barns delaktighet på daghem.Pedagogerna upplevde att det är viktigt att kunna definiera vad blyghet innebär, identifiera de blyga barnen i gruppen, samt att utveckla ett bra förhållningssätt mot de blyga barnen. Pedagogerna lyfte även fram konkreta arbetssätt som de använder som stöd i sitt arbete.
Pedagogerna ansåg att ett stort barnantal och stora grupper kan försvåra blyga barns delaktighet i daghemmets verksamhet.
Andra försvårande faktorer som nämndes var gruppdynamiken och
personalbrist. Studien bidrar till en ökad kunskap om blyga barns delaktighet på daghem och kan hjälpa daghemspersonal att upp
märksamma och stöda blyga barn på daghem.
Sammanlagt genomfördes fyra gruppintervjuer på fyra olika enheter inom Stiftelsen Sedmigradskys daghem.
I intervjuerna medverkade fostringspersonal med olika utbildningar.
Resultatet från intervjuerna analyserades genom en innehållsanalys Undersökningens resultat tyder på att daghemspersonalen har både möjligheter och utmaningar i att stöda blyga barns delaktighet på daghem.Pedagogerna upplevde att det är viktigt att kunna definiera vad blyghet innebär, identifiera de blyga barnen i gruppen, samt att utveckla ett bra förhållningssätt mot de blyga barnen. Pedagogerna lyfte även fram konkreta arbetssätt som de använder som stöd i sitt arbete.
Pedagogerna ansåg att ett stort barnantal och stora grupper kan försvåra blyga barns delaktighet i daghemmets verksamhet.
Andra försvårande faktorer som nämndes var gruppdynamiken och
personalbrist. Studien bidrar till en ökad kunskap om blyga barns delaktighet på daghem och kan hjälpa daghemspersonal att upp
märksamma och stöda blyga barn på daghem.