Saunatuotepakettien kehittäminen Anttolanhoviin
Mielikäinen, Teija (2014)
Mielikäinen, Teija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817320
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää saunatuotepaketteja. Toimeksiantajana toimi Hotelli Anttolanhovi, jonka käyttöön kehitetyt tuotekokonaisuudet tulivat. Paketteja kehitettiin sekä ryhmä- että yksit-täismatkailijoille. Tuotekehityksen syynä ja tavoitteena oli tuoda saunaa enemmän esille Anttolanhovin tuotetar-jonnassa ja luoda yrityksen imagoon sopivat, luonnonmukaiset palvelukokonaisuudet. Tuotteiden suunnittelu jatkui koko opinnäytetyöprosessin ajan, alkaen talvella 2014.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee tuotekehitystä palvelutuotteen ja hyvinvointimatkailun näkökulmasta. Tuotekehitysprosessiin perehdytään kokonaisuutena, verraten teoriaa käytännössä tehtyyn työhön. Teoria-osuudessa käsitellään myös mm. saunan kulttuurista merkitystä, suomalaista hyvinvointimatkailua ja matkailu-tuotteen elämyksellisyyttä.
Saunatuotepaketteja kehitettiin yhteensä kahdeksan kappaletta. Viisi pakettia on tarkoitettu ryhmämatkailijoille ja kolme kokonaisuutta on suunniteltu yksittäismatkailijoiden käyttöön. Opinnäytetyön lopuksi kuvaillaan tuotteet sanallisesti ja kerrotaan tarkemmin niiden sisältöjen ideoinnista ja suunnittelusta. Pakettien tuotekortit ovat opinnäytetyön liitteenä ja ne sisältävät myös kuvausta palveluprosessista, paketin keston ja hinnat. Anttolanho-villa on käytössään tuotekortit sähköisenä ja niihin sekä tuotteisiin voi tarvittaessa tehdä muutoksia.
Opinnäytetyön teoriapohja käsittelee tuotekehitystä palvelutuotteen ja hyvinvointimatkailun näkökulmasta. Tuotekehitysprosessiin perehdytään kokonaisuutena, verraten teoriaa käytännössä tehtyyn työhön. Teoria-osuudessa käsitellään myös mm. saunan kulttuurista merkitystä, suomalaista hyvinvointimatkailua ja matkailu-tuotteen elämyksellisyyttä.
Saunatuotepaketteja kehitettiin yhteensä kahdeksan kappaletta. Viisi pakettia on tarkoitettu ryhmämatkailijoille ja kolme kokonaisuutta on suunniteltu yksittäismatkailijoiden käyttöön. Opinnäytetyön lopuksi kuvaillaan tuotteet sanallisesti ja kerrotaan tarkemmin niiden sisältöjen ideoinnista ja suunnittelusta. Pakettien tuotekortit ovat opinnäytetyön liitteenä ja ne sisältävät myös kuvausta palveluprosessista, paketin keston ja hinnat. Anttolanho-villa on käytössään tuotekortit sähköisenä ja niihin sekä tuotteisiin voi tarvittaessa tehdä muutoksia.