Användbarhetsundersökning av Omenahotels.com
Malmström, Oskar (2014)
Malmström, Oskar
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616872
Tiivistelmä
Internet spelar en allt större roll i turismindustrin. Konsumentens roll underlättas då det finns ett överflöde av bokningskanaler och forum för information om destinationer, hotell och tjänster. Bara under åren 2007-2011 växte andelen av kunder som handlat över nätet med 20 procentenheter. År 2011 hade dryga 30% av den finska befolkningen handlat antingen resetjänster eller logi över internet. Detta ger stor orsak till tjänsteleverantören att differentiera sig bland massorna. Omenahotels är en self-service hotellkedja som driver verksamhet i tre nordiska länder. De driver en innovativ men något ovan serviceprocess som uppmanar kunden att boka sitt hotellrum över nätet – att boka per telefon kostar extra. När kunden väl bokat sitt rum och slutligen anländer till hotellet finns det ingen receptionist som möter denne – hotellet är self-service till 100%. Denna modell sätter stor vikt på en fungerande, användbar och informativ webbsida. Internet plays a growing role in today’s tourism industry. The role of the consumer is made easier, as there is an excess of booking channels and forums for information about destina-tions, hotels and services. During the years 2007-2011the amount of people who had shopped online grew with 20 percentage points. In 2011 more than 30% of the Finnish pop-ulation had shopped either travel- or hotel-related services or products online. This gives huge incentive for service providers to differentiate themselves among their competitors. Omenahotels is a self-service hotel chain with operations in three Nordic countries. They op-erate with an innovative and somewhat different business model that urges the customer to book their hotel rooms online, booking per phone costs extra. Once the guests arrive there is no receptionist to greet them – the hotel is 100% self-service. This model puts great empha-sis on a functional and usable web site.