Mara-alan amisnuorten mielikuva alastaan ja sen hyödyntäminen Sokotel Oy:n työnantajamielikuvassa
Salo, Tiina (2014)
Salo, Tiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817406
Tiivistelmä
Mara-alan nuorten työhön sitoutuminen aiheuttaa jatkuvaa rekrytointia nuorten vaihtaessa jopa kokonaan alaa. Asiaa parantaakseen Sokotel Oy on tehnyt töitä alan mielikuvia parantaakseen muiden alan toimijoiden ja oppilaitosten kanssa olemalla mukana esimerkiksi messuilla, jossa kohderyhmänä ovat nuoret. Myös opinnäytetyön aihe jalostui nuorten mielikuvien tutkimukseksi. Sokotel Oy:n kiinnostuksesta tutkimus kohdistuu 2. asteen ammattiin opiskeleviin nuoriin. Ammattioppilaitos Omnia valikoitui mukaan, koska siellä opiskellaan mara-alaa laaja-alaisesti kokista matkailuvirkailijaan. Mara-alan amisnuorten mielikuvien tutkimisella on koko alaa edistävä kontribuutio.
Kilpailu yritysmaailmassa on kovaa ja omasta kilpailukyvystä on pidettävä huolta. Tutkimuksen tavoitteena ei ole ainoastaan tutkia millainen mielikuva nuorilla alasta on ja muuttuuko mielikuva. Vaan tavoitteena on myös esittää konkreettisia ideoita, kuinka tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Sokotel Oy:n työnantajamielikuvassa. Mielikuvatutkimukselle tärkeää on syvällisyys. Siksi syksyllä 2014 toteutettu tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Kvalitatiivisen tutkimuksen strategiana on käytetty tapaustutkimusta, jolle ominaista on useiden menetelmien käyttö. Useammat haastattelut, hahmotäydennysmenetelmä ja aiempien tutkimustulosten hyödyntäminen ovat lisänneet tutkimuksen luotettavuutta.
Mielikuvien muodostumiseen vaikuttavat lukuisat eri seikat. Nuoret ovat noteeranneet alasta kertovat tv-ohjelmat, jotka ovat alan ajankohtainen ilmiö, mutta mielikuva alasta on realistinen ja siinä korostuu moninaisuus. Palkkaus ja työajat olivat alan heikkous. Merkittävin tulos tutkimuksessa oli se, että nuorten mielikuva alasta muuttuu negatiivisemmaksi opintojen loppupuolella. Johtopäätöksenä voidaan todeta alan työelämän toimintatavoissa olevan korjattavaa. Sokotel Oy:n työnantajamielikuvassa tuloksia voidaan hyödyntää tavoitemielikuvan ylös kirjaamisessa ja kilpailijoista erottuvan työnanta-jamielikuvan rakentamisessa.
Kilpailu yritysmaailmassa on kovaa ja omasta kilpailukyvystä on pidettävä huolta. Tutkimuksen tavoitteena ei ole ainoastaan tutkia millainen mielikuva nuorilla alasta on ja muuttuuko mielikuva. Vaan tavoitteena on myös esittää konkreettisia ideoita, kuinka tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Sokotel Oy:n työnantajamielikuvassa. Mielikuvatutkimukselle tärkeää on syvällisyys. Siksi syksyllä 2014 toteutettu tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Kvalitatiivisen tutkimuksen strategiana on käytetty tapaustutkimusta, jolle ominaista on useiden menetelmien käyttö. Useammat haastattelut, hahmotäydennysmenetelmä ja aiempien tutkimustulosten hyödyntäminen ovat lisänneet tutkimuksen luotettavuutta.
Mielikuvien muodostumiseen vaikuttavat lukuisat eri seikat. Nuoret ovat noteeranneet alasta kertovat tv-ohjelmat, jotka ovat alan ajankohtainen ilmiö, mutta mielikuva alasta on realistinen ja siinä korostuu moninaisuus. Palkkaus ja työajat olivat alan heikkous. Merkittävin tulos tutkimuksessa oli se, että nuorten mielikuva alasta muuttuu negatiivisemmaksi opintojen loppupuolella. Johtopäätöksenä voidaan todeta alan työelämän toimintatavoissa olevan korjattavaa. Sokotel Oy:n työnantajamielikuvassa tuloksia voidaan hyödyntää tavoitemielikuvan ylös kirjaamisessa ja kilpailijoista erottuvan työnanta-jamielikuvan rakentamisessa.