Video opetuksen tukena
Lähteenmäki, Esa; Setälä, Jani (2014)
Lähteenmäki, Esa
Setälä, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017512
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää erilaisia videon käyttötapoja opetuksessa. Hankkeen aiheeksi valikoitui video, koska molemmat tekijät olivat työssään huomanneet sen suuren potentiaalin opetuksen tukena.
Videon käyttömahdollisuudet ovat miltei rajattomat. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on kuvata millaisia eri mahdollisuuksia video tarjoaa opettajalle ja oppilaalle. Työn tarkoituksena ei ole olla valmis käsikirja tai manuaali miten videota kuvataan, vaan enemmän tiivis paketti erilaisista ideoista. Tavoitteena on herättää lukijassa mielenkiinto ja rohkeus ottaa videot osaksi omaa opetus tapahtumaa.
Kehittämishanke pureutuu tarkemmin kahteen erilaiseen videon käyttötapaan.
1. Opetustilanteiden itsearviointia häiritsee usein oppilaan kokema jännitys ja stressireaktiot, jotka aiheuttavat usein muistamattomuutta, joten suorittajan on vaikea jälkikäteen kerrata mielessään tapahtunutta ja arvioida suoriutumistaan realistisesti.
Olisiko harjoitteen kuvaamisesta videotallenteelle ja sen näyttämisestä apua suorittajalle? Olisiko tässä ratkaisu arviointitapahtuman selkeyttämiseen? Onko suorituksen jälkeen katsotusta tallenteesta hyötyä oman oppimisen ja itsearvioinnin apuvälineenä? Olisiko video mielekäs työkalu, joka toimisi opetuksen ja koulutuksen kehittämisen apuna?
2. Monet oppilaat ovat tottuneet kuvaamaan erilaisia lyhyitä videoita vapaa-ajallaan. Tästä syntyikin idea, että miten tuon taidon voisi hyödyntää oppimisprosessissa. Millaisia mahdollisuuksia video tarjoaisi oppilaalle kotitehtävän palautusmuotona?
Näiden kahden erilaisen aiheen lisäksi kehityshankkeessa tulee esiin myös tekijänoikeudellisia näkökohtia sekä erilaisia mahdollisuuksia videoiden jakamiseen ja esittämiseen.
Videon käyttömahdollisuudet ovat miltei rajattomat. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on kuvata millaisia eri mahdollisuuksia video tarjoaa opettajalle ja oppilaalle. Työn tarkoituksena ei ole olla valmis käsikirja tai manuaali miten videota kuvataan, vaan enemmän tiivis paketti erilaisista ideoista. Tavoitteena on herättää lukijassa mielenkiinto ja rohkeus ottaa videot osaksi omaa opetus tapahtumaa.
Kehittämishanke pureutuu tarkemmin kahteen erilaiseen videon käyttötapaan.
1. Opetustilanteiden itsearviointia häiritsee usein oppilaan kokema jännitys ja stressireaktiot, jotka aiheuttavat usein muistamattomuutta, joten suorittajan on vaikea jälkikäteen kerrata mielessään tapahtunutta ja arvioida suoriutumistaan realistisesti.
Olisiko harjoitteen kuvaamisesta videotallenteelle ja sen näyttämisestä apua suorittajalle? Olisiko tässä ratkaisu arviointitapahtuman selkeyttämiseen? Onko suorituksen jälkeen katsotusta tallenteesta hyötyä oman oppimisen ja itsearvioinnin apuvälineenä? Olisiko video mielekäs työkalu, joka toimisi opetuksen ja koulutuksen kehittämisen apuna?
2. Monet oppilaat ovat tottuneet kuvaamaan erilaisia lyhyitä videoita vapaa-ajallaan. Tästä syntyikin idea, että miten tuon taidon voisi hyödyntää oppimisprosessissa. Millaisia mahdollisuuksia video tarjoaisi oppilaalle kotitehtävän palautusmuotona?
Näiden kahden erilaisen aiheen lisäksi kehityshankkeessa tulee esiin myös tekijänoikeudellisia näkökohtia sekä erilaisia mahdollisuuksia videoiden jakamiseen ja esittämiseen.