Tiedot ja taidot ikäihmisten päihdetyössä : mitä opiskelijan tulisi tietää?
Jalava, Minna (2014)
Jalava, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017552
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin opiskelijoiden näkökulmasta, mitä tietoa ja taitoa ikäihmisten päihdetyössä tarvitsee, jotta voisi tunnistaa ja puuttua ikäihmisten alkoholin käytön riskikulutukseen. Tavoitteenani on saada tietoa siitä, mitä opiskelijat ajattelevat, että olisi tärkeää osata päihdetyön kentällä, kun työskennellään ikäihmisten kanssa. Ikäihmisten päihdetyössä on omat erityispiirteensä, jotka työkentällä tulee huomioida. Päihdetyötä ei painoteta ammatti- ja korkeakoulutasoilla läheskään tarpeeksi; siksi otan nyt selvää, mitä tietoa ja taitoa opiskelijoiden tulisi koulutuksessaan päihdetyöstä saada.
Toimeksiantajana toimii Hasic-projekti, joka on kansainvälinen ikäihmisten terveellisiä elämäntapoja, sosiaalista aktiivisuutta ja kohtuullista alkoholinkäyttöä edistävä projekti. Hasic kuuluu kolmanteen terveysohjelmaan, jolla edistetään ikäihmisten hyvinvointia.
Aihetta lähestyn kvalitatiivisella tutkimuksella; pääpainoni opinnäytetyössäni on opiskelijoiden ryhmähaastattelulla, jossa teemoittain käsitellään tutkittavia aiheita. Haastattelutilanteen tarkoitus on vapaamuotoisen keskustelun keinoin tuottaa tietoa ikäihmisten alkoholin käytön riskeistä, tunnistamisesta, puuttumisesta, ja siitä, mitä osaamista edellä mainittuihin tarvitaan.
Vertailupohjaksi opiskelijoiden tuottamaan tietoon olen tehnyt myös kaksi asiantuntijahaastattelua, joita käytän pohdinnassani vertailuna. Tulokset osoittivat opiskelijoiden ja asiantuntijoiden samankaltaiset näkemykset; haastattelut tukivat toisiaan hyvin.
Ryhmähaastattelun tuloksista voidaan todeta, että opiskelijoilla on hyvä tietämys ikäihmisten alkoholinkäytön riskeistä, hälytysmerkeistä ja puuttumisesta. Tuloksista käy hyvin ilmi myös osaamisen tarve päihdetyössä opiskelijanäkökulmasta; perustiedot päihteistä ja niiden vaikutuksista, päihteidenkäyttäjän kohtaaminen ja muutokseen motivoiminen koettiin olennaisiksi osata, ja kuulua päihdetyön koulutukseen.
Toimeksiantajana toimii Hasic-projekti, joka on kansainvälinen ikäihmisten terveellisiä elämäntapoja, sosiaalista aktiivisuutta ja kohtuullista alkoholinkäyttöä edistävä projekti. Hasic kuuluu kolmanteen terveysohjelmaan, jolla edistetään ikäihmisten hyvinvointia.
Aihetta lähestyn kvalitatiivisella tutkimuksella; pääpainoni opinnäytetyössäni on opiskelijoiden ryhmähaastattelulla, jossa teemoittain käsitellään tutkittavia aiheita. Haastattelutilanteen tarkoitus on vapaamuotoisen keskustelun keinoin tuottaa tietoa ikäihmisten alkoholin käytön riskeistä, tunnistamisesta, puuttumisesta, ja siitä, mitä osaamista edellä mainittuihin tarvitaan.
Vertailupohjaksi opiskelijoiden tuottamaan tietoon olen tehnyt myös kaksi asiantuntijahaastattelua, joita käytän pohdinnassani vertailuna. Tulokset osoittivat opiskelijoiden ja asiantuntijoiden samankaltaiset näkemykset; haastattelut tukivat toisiaan hyvin.
Ryhmähaastattelun tuloksista voidaan todeta, että opiskelijoilla on hyvä tietämys ikäihmisten alkoholinkäytön riskeistä, hälytysmerkeistä ja puuttumisesta. Tuloksista käy hyvin ilmi myös osaamisen tarve päihdetyössä opiskelijanäkökulmasta; perustiedot päihteistä ja niiden vaikutuksista, päihteidenkäyttäjän kohtaaminen ja muutokseen motivoiminen koettiin olennaisiksi osata, ja kuulua päihdetyön koulutukseen.