Upplevelser av flyttningsförberedelsekurs för personer med intellektuella funktionsnedsättningar
Halme, Kim (2014)
Halme, Kim
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117596
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att ta reda på om flyttningsförberedelsekursen stött personen med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhörigas delaktighet i flyttprocessen, när brukaren skall flytta hemifrån. Frågeställningarna handlade om hur personer med intellektuella funktionsnedsättningar och deras anhöriga upplevt flyttningsförberedelsekursen samt hur brukaren upplevt sin självbestämmanderätt i flyttprocessen. Tidigare forskningen bestod av tre kapitel: föräldraperspektiv på flytt, brukarperspektiv på flytt och flyttningsförberedelse. Den teoretiska referensramen bestod också av tre delar: delaktighet för personer med funktionsnedsättningar, självbestämmanderätt för personer med funktionsnedsättningar och flyttningsförberedelser för personer med funktionsnedsättningar. Som metod användes intervju och allt som allt sex intervjuer genomfördes. Respondenter i intervjuerna var både brukare och anhöriga som deltog i c. 1,5 år i en flyttningsförberedelsekurs som ordnades av FDUV. Kontaktpersonen på FDUV hjälpte att få kontakt med de familjer som deltog i flyttningsförberedelsekursen. Upplevelserna av att delta i flyttningsförberedelsekursen var positiva både för brukaren och anhöriga. Speciellt var kursen en mycket bra sak för brukaren på grund av att för en person med intellektuell funktionsnedsättning kan det vara svårt att förstå vad en flyttning innebär i praktiken. Brukaren hade inte så mycket självbestämmanderätt i själva flyttprocessen. De flesta brukare hade inte blivit frågade om de överhuvudtaget ville flytta. Det var deras föräldrar som gjorde beslutet. The purpose of this Bachelor´s thesis was to examine if the course of moving preparation has supported persons with intellectual disabilities and their parents participation in the mov-ing process. The thesis questions dealt with how have person with intellectual disabilities and their parents experienced the course of moving preparations and how the user has experienced the self-determination in the moving process. The method of the work was qualitative and six interviews were done. Both users and parents participated in the interviews. The contact person at FDUV helped to find the families that participated in the course about moving preparations. The chapter of the former research contained the perspective of the persons with disabilities and the parents view on moving and also moving preparations. The theoretical frame of reference contained of participation for persons with disabilities, self-determination for persons with impairments and moving preparation. Both parents and the user experienced the course about moving preparation in a positive way. But the persons with intellectual disabilities did not have so much selfdetermination in the moving process. Most of the persons were not asked if they want to move at all. It was their parents who made the decision.