Psyykkisesti oireilevan nuoren kohtaaminen: opiskeluterveydenhoitajan toiminta Espoossa
Muinonen, Essi (2014)
Muinonen, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli prosessikuvaukseen perustuvan toimintaohjeen ja uuden toimintamallin tuottaminen Espoon kaupungin opiskeluterveydenhuoltoon. Tuotettu toimintaohje ohjaa terveydenhoitajia konkreettisesti työssään ja pyrkii varmistamaan laadukkaan, ammatillisen ja eri koulujen välillä tasaisen palvelun psyykkisistä häiriöistä kärsiville opiskelijoille. Tutkimuksessa selvitettiin myös niitä seikkoja, jotka opiskeluterveydenhoitajat kokivat merkityksellisiksi työskennellessään näiden nuorten kanssa ja joihin he toivoivat muutosta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena yhdessä Espoon kaupungin opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa psykiatrisen hoitotyön ammattilaisten avustuksella. Kolmessa työpajassa pureuduttiin tulevaisuusverstaan, learning café-menetelmän ja ryhmäkeskustelun keinoin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaista on opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajan toiminta psyykkisesti oireilevien opiskelijoiden tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa? 2) Miten terveydenhoitajan toimintaa tulisi kehittää?
Aineisto kerättiin keväällä 2014 ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opiskeluterveydenhoitajat nostivat keskiöön tarpeen saada jatkokoulutusta psykiatrisen hoitotyön osaamisensa parantamiseen. Opiskelijan mielenterveysongelmiin liittyvä konsultointi tulee järjestää entistä selkeämmin. Myös jatkohoitoon ohjaamiseen liittyi monia kysymyksiä, jotka terveydenhoitajat kokivat hankalaksi.
Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena syntyi ”Espoon opiskeluterveydenhuollon toimintaohje psyykkisesti oireilevan opiskelijan auttamiseksi”. Kaksisivuinen toimintaohje mallintaa prosessia, jonka avulla terveydenhoitajan toiminta on jatkossa tasalaatuisempaa, ammatillisempaa ja selkeämpää kuin nyt hänen kohdatessaan vastaanotollaan psyykkisistä häiriöistä kärsiviä nuoria. Ohje sisältää yksinkertaisessa muodossa opiskelijan vastaanotolle tulomekanismit, terveydenhoitajan kartoittamat taustatekijät ja arvion siitä minkälainen on opiskelijan avuntarve. Avuntarpeen kiireellisyys on jaettu kolmeen luokkaan, joiden mukaan opiskelijan auttaminen etenee. Lisäksi ohjeessa on käsitelty tilannetta, jossa opiskelija ei avuntarpeen tunnistamisesta huolimatta sitoudu hoitoon. Ohjeesta löytyvät Espoon nuorten psyykkisen palveluverkoston keskeisimmät yhteystiedot.
Toimintaohje otettaneen käyttöön Espoon koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tukemaan terveydenhoitajia haastavassa työssä, jossa he kohtaavat psyykkisesti oireilevia nuoria.
Opinnäytetyöhön ei sisältynyt asiakasnäkökulmaa – jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista selvittää opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä heidän saamastaan avusta ja tuesta psyykkisissä ongelmatilanteissa.
Asiasanat: Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, nuori, mielenterveys, toimintaohje
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena yhdessä Espoon kaupungin opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien kanssa psykiatrisen hoitotyön ammattilaisten avustuksella. Kolmessa työpajassa pureuduttiin tulevaisuusverstaan, learning café-menetelmän ja ryhmäkeskustelun keinoin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaista on opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajan toiminta psyykkisesti oireilevien opiskelijoiden tunnistamisessa ja hoitoonohjauksessa? 2) Miten terveydenhoitajan toimintaa tulisi kehittää?
Aineisto kerättiin keväällä 2014 ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opiskeluterveydenhoitajat nostivat keskiöön tarpeen saada jatkokoulutusta psykiatrisen hoitotyön osaamisensa parantamiseen. Opiskelijan mielenterveysongelmiin liittyvä konsultointi tulee järjestää entistä selkeämmin. Myös jatkohoitoon ohjaamiseen liittyi monia kysymyksiä, jotka terveydenhoitajat kokivat hankalaksi.
Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena syntyi ”Espoon opiskeluterveydenhuollon toimintaohje psyykkisesti oireilevan opiskelijan auttamiseksi”. Kaksisivuinen toimintaohje mallintaa prosessia, jonka avulla terveydenhoitajan toiminta on jatkossa tasalaatuisempaa, ammatillisempaa ja selkeämpää kuin nyt hänen kohdatessaan vastaanotollaan psyykkisistä häiriöistä kärsiviä nuoria. Ohje sisältää yksinkertaisessa muodossa opiskelijan vastaanotolle tulomekanismit, terveydenhoitajan kartoittamat taustatekijät ja arvion siitä minkälainen on opiskelijan avuntarve. Avuntarpeen kiireellisyys on jaettu kolmeen luokkaan, joiden mukaan opiskelijan auttaminen etenee. Lisäksi ohjeessa on käsitelty tilannetta, jossa opiskelija ei avuntarpeen tunnistamisesta huolimatta sitoudu hoitoon. Ohjeesta löytyvät Espoon nuorten psyykkisen palveluverkoston keskeisimmät yhteystiedot.
Toimintaohje otettaneen käyttöön Espoon koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tukemaan terveydenhoitajia haastavassa työssä, jossa he kohtaavat psyykkisesti oireilevia nuoria.
Opinnäytetyöhön ei sisältynyt asiakasnäkökulmaa – jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista selvittää opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä heidän saamastaan avusta ja tuesta psyykkisissä ongelmatilanteissa.
Asiasanat: Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitaja, nuori, mielenterveys, toimintaohje