Kohti laadunhallintajärjestelmää : Ensiaskeleet laadunhallintaan Kuljetusliike Reino Luttinen Oy:ssä
Heikkinen, Elina (2014)
Heikkinen, Elina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laadunhallintajärjestelmän rakentamisen aloituksen kartoittaminen Kuljetusliike Reino Luttinen Oy:lle. Toiminnan laatu ja dokumentoitu laadunhallintajärjestelmä on nykypäivänä yksi yritysten kilpai-lukeinoista, mutta toimivan ja standardin ISO 9001 mukaisen laatujärjestelmän rakentaminen vaatii paljon suun-nittelua, työtä ja aikaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yritykselle se, mitä laadunhallintajärjestelmän rakentaminen vaatii sekä aloittaa tiettyjen toimintaohjeiden laatiminen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa laadunhallintastandardeihin ja standardisointilaitosten julkaisuihin standardien soveltamisesta. Lisäksi perehdyttiin kirjallisuuteen, jota laadusta, logistiikasta ja laadunhallinnasta on kirjoitettu.
Opinnäytetyön toimeksiantaja asetti työlle tavoitteeksi toimintaohjeen luomisen yhteen yrityksen ydinprosesseista. Toimintaohje kirjoitettiin ja prosessia tutkittiin kevään ja kesän 2014 aikana. Toimintaohjetta on tarkoitus käyttää uuden henkilökunnan perehdytykseen, jo työssä olevan henkilöstön jatkuvan oppimisen tukemiseen ja ennen kaikkea toimintaprosessien ja laadun kehittämiseen.
Kieli
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yritykselle se, mitä laadunhallintajärjestelmän rakentaminen vaatii sekä aloittaa tiettyjen toimintaohjeiden laatiminen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa laadunhallintastandardeihin ja standardisointilaitosten julkaisuihin standardien soveltamisesta. Lisäksi perehdyttiin kirjallisuuteen, jota laadusta, logistiikasta ja laadunhallinnasta on kirjoitettu.
Opinnäytetyön toimeksiantaja asetti työlle tavoitteeksi toimintaohjeen luomisen yhteen yrityksen ydinprosesseista. Toimintaohje kirjoitettiin ja prosessia tutkittiin kevään ja kesän 2014 aikana. Toimintaohjetta on tarkoitus käyttää uuden henkilökunnan perehdytykseen, jo työssä olevan henkilöstön jatkuvan oppimisen tukemiseen ja ennen kaikkea toimintaprosessien ja laadun kehittämiseen.
Kieli