Unity-pelinkehitysprosessin tehostaminen
Sinkkonen, Teemu (2014)
Sinkkonen, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318313
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Unity-editorin laajennusmahdollisuuksia sekä muita pelinkehitysprosessin tehostamiskeinoja. Eri editorilaajennuksia ja työkaluja kokeiltiin käytännössä toteuttamalla toimintaroolipelin tekninen runko ja pieni testikenttä. Tavoitteena oli auttaa toimeksiantajan henkilöstöä hyödyntämään Unity-ohjelmistoa tarjoamalla raportissa käsitellyistä tekniikoista käytännön esimerkkejä.
Esimerkkiprojekti suunniteltiin niin, että se havainnollisti raportissa käsiteltyjä aiheita. Käytettävät editorilaajennukset ja muut työkalut valittiin kaupallisista Unity-peliprojekteista kertyneiden kokemusten pohjalta. Joitakin editorilaajennuksia toteutettiin myös itse. Raportissa selvitetään eri tekniikoiden käyttötapoja havainnollistavin kuvaesimerkein.
Toimeksiantajan palautteen perusteella projekti oli onnistunut ja sitä tullaan mahdollisesti käyttämään jatkossa uuden peliprojektin pohjana. Yhdessä kirjallisen raportin kanssa projekti tukee yrityksen peliohjelmoijien Unity-tietämystä ja mahdollistaa entistä tehokkaamman pelien tuotantoprosessin.
Esimerkkiprojekti suunniteltiin niin, että se havainnollisti raportissa käsiteltyjä aiheita. Käytettävät editorilaajennukset ja muut työkalut valittiin kaupallisista Unity-peliprojekteista kertyneiden kokemusten pohjalta. Joitakin editorilaajennuksia toteutettiin myös itse. Raportissa selvitetään eri tekniikoiden käyttötapoja havainnollistavin kuvaesimerkein.
Toimeksiantajan palautteen perusteella projekti oli onnistunut ja sitä tullaan mahdollisesti käyttämään jatkossa uuden peliprojektin pohjana. Yhdessä kirjallisen raportin kanssa projekti tukee yrityksen peliohjelmoijien Unity-tietämystä ja mahdollistaa entistä tehokkaamman pelien tuotantoprosessin.