Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia operatiivisen tulosyksikön perehdytyksen sisällöstä
Koivuniemi, Christa (2014)
Koivuniemi, Christa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia perehdytyksen sisällöstä operatiivisen tulosyksikön alueella perioperatiivisen hoitotyön harjoittelujakson aikana. Tavoitteena on saadun tiedon avulla opiskelijaohjauksen kehittäminen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja HUS HYKS Operatiivisen tulosyksikön kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on luoda yhtenäinen perehdytysmateriaali perioperatiivisen hoitotyön harjoitteluun tuleville opiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdelta Metropolia Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijalta, jotka ovat suorittaneet perioperatiivisen hoitotyön harjoittelujakson. Haastattelut tehtiin vuonna 2014 toukokuussa. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksia kuvataan haastatteluista saatujen viiden yläluokan kautta, joita ovat opiskelijaan liittyvät positiiviset ja negatiiviset kokemukset, ohjaajaan liittyvät positiiviset ja negatiiviset kokemukset sekä perehdytysmateriaaliin liittyvät kokemukset. Tuloksista kävi ilmi, että haastatellut opiskelijat kokivat perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun perehdytyksen laadun jääneen hieman heikoksi kiireen takia. Opiskelijat kokivat myös, että ohjaajien suuri vaihtuvuus heikensi perehdytyksen laatua. Tuloksissa korostui kokemus siitä, että kentällä opiskelijan taitoihin ei luotettu riittävästi. Pääosin haastatellut olivat kuitenkin tyytyväisiä perioperatiivisessa harjoittelussa saamaansa perehdytykseen. Positiivisissa kokemuksissa korostui ohjaajan henkilökohtainen omistautuminen opiskelijaperehdytyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdelta Metropolia Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijalta, jotka ovat suorittaneet perioperatiivisen hoitotyön harjoittelujakson. Haastattelut tehtiin vuonna 2014 toukokuussa. Saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksia kuvataan haastatteluista saatujen viiden yläluokan kautta, joita ovat opiskelijaan liittyvät positiiviset ja negatiiviset kokemukset, ohjaajaan liittyvät positiiviset ja negatiiviset kokemukset sekä perehdytysmateriaaliin liittyvät kokemukset. Tuloksista kävi ilmi, että haastatellut opiskelijat kokivat perioperatiivisen hoitotyön harjoittelun perehdytyksen laadun jääneen hieman heikoksi kiireen takia. Opiskelijat kokivat myös, että ohjaajien suuri vaihtuvuus heikensi perehdytyksen laatua. Tuloksissa korostui kokemus siitä, että kentällä opiskelijan taitoihin ei luotettu riittävästi. Pääosin haastatellut olivat kuitenkin tyytyväisiä perioperatiivisessa harjoittelussa saamaansa perehdytykseen. Positiivisissa kokemuksissa korostui ohjaajan henkilökohtainen omistautuminen opiskelijaperehdytyksessä.