Telemarkkinoinnin kehittäminen työntekijöiden näkökulmasta
Pylvänäinen, Jenni (2014)
Pylvänäinen, Jenni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120618784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120618784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää telemarkkinointia ja telemarkkinointikampanjoita kohdeyrityksessä. Kohdeyrityksessä ei ole tutkittu ennen telemarkkinointikampanjoita, koska niitä ei ole järjestetty vielä kovin monena vuotena. Telemarkkinoinnin kehittämisellä pyritään siihen, että henkilöstö osallistuisi aktiivisemmin telemarkkinointikampanjoihin kohdeyrityksessä. Tutkin henkilöstöä motivoivia asioita, jotka vaikuttavat heidän osallistumiseensa sekä organisaation tukea telemarkkinoinnin suhteen. Tutki-musongelmana on, miten saada yhä useampi työntekijä osallistumaan telemarkkinointikampanjoihin ja miten työnantaja voisi motivoida osallistujia.
Kehittämisehdotuksia varten keräsin tutkimusaineistoa kvalitatiivisella tutkimuksella. Toteutin tutki-muksen puolistrukturoituna teemahaastatteluina puhelimitse syyskuun lopussa vuonna 2014, jolloin haastattelin viittä kohdeyrityksen työntekijää.
Tutkimuksessani tuli ilmi, että kohdeyrityksessä osallistutaan aktiivisesti telemarkkinointikampanjoihin ja niiden koetaan sujuvan aiempaa paremmin. Koulutusta kaivataan kuitenkin aihepiireihin, joista asiak-kaille soitetaan. Kohdeyrityksessä ei palkita tällä hetkellä telemarkkinointikampanjoihin osallistumisesta ja osallistuminen näkyy ainoastaan työntekijöiden henkilökohtaisissa tavoitteissa. Henkilöstö kaipaisi koulutuksen ja soittoajan muutoksen lisäksi pientä palkitsemista telemarkkinointikampanjoihin osallis-tumisesta. Heidän motivaationsa on yleisesti ottaen kuitenkin hyvällä tasolla. Esimiehen toimintaa pide-tään kannustavana ja kehityskeskusteluissa telemarkkinointi on ainakin osittain esillä.
Tulevaisuudessa kohdeyritys voisi kiinnittää huomiota soittojen määrän sijaan niiden laatuun sekä suo-ramarkkinoinnin hyödyntämiseen. Henkilöstön motivaatiota voisi kasvattaa soittoajankohdan muuttami-sella sekä järjestämällä koulutuksia. Kannustamiskeinoja suunnitellessa tulisi pohtia henkilöstön pientä palkitsemista sekä aineellisin että aineettomin keinoin.
Kehittämisehdotuksia varten keräsin tutkimusaineistoa kvalitatiivisella tutkimuksella. Toteutin tutki-muksen puolistrukturoituna teemahaastatteluina puhelimitse syyskuun lopussa vuonna 2014, jolloin haastattelin viittä kohdeyrityksen työntekijää.
Tutkimuksessani tuli ilmi, että kohdeyrityksessä osallistutaan aktiivisesti telemarkkinointikampanjoihin ja niiden koetaan sujuvan aiempaa paremmin. Koulutusta kaivataan kuitenkin aihepiireihin, joista asiak-kaille soitetaan. Kohdeyrityksessä ei palkita tällä hetkellä telemarkkinointikampanjoihin osallistumisesta ja osallistuminen näkyy ainoastaan työntekijöiden henkilökohtaisissa tavoitteissa. Henkilöstö kaipaisi koulutuksen ja soittoajan muutoksen lisäksi pientä palkitsemista telemarkkinointikampanjoihin osallis-tumisesta. Heidän motivaationsa on yleisesti ottaen kuitenkin hyvällä tasolla. Esimiehen toimintaa pide-tään kannustavana ja kehityskeskusteluissa telemarkkinointi on ainakin osittain esillä.
Tulevaisuudessa kohdeyritys voisi kiinnittää huomiota soittojen määrän sijaan niiden laatuun sekä suo-ramarkkinoinnin hyödyntämiseen. Henkilöstön motivaatiota voisi kasvattaa soittoajankohdan muuttami-sella sekä järjestämällä koulutuksia. Kannustamiskeinoja suunnitellessa tulisi pohtia henkilöstön pientä palkitsemista sekä aineellisin että aineettomin keinoin.