Rekrytoinnin suunnitteluopas Proakatemialle
Hurmansalo, Jonna (2014)
Hurmansalo, Jonna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919037
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioitiin Proakatemian muuttuvan rekrytointiprosessin tarpeita ja luotiin rekrytoinnin suunnitteluopas tulevien vuosien rekrytointia varten. Oppaan laatiminen oli ajankohtaista, sillä Proakatemian opiskelijarekrytointikäytännöt muuttuvat vuodesta 2015 eteenpäin eikä aikaisempina vuosina ole laadittu selkeää suunnitelmaa rekrytointia varten.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuotoksena syntyi rekrytoinnin suunnitteluopas. Rekrytointiprosessin tuomia haasteita kartoitettiin haastattelemalla Proakatemian valmentajia. Haastatteluista ilmeni, että uuden rekrytointiprosessin myötä Proakatemian täytyy panostaa entistä enemmän ulkoiseen viestintään ja näkyvyyteen. Tärkeäksi seikaksi nousi myös ydinviestin jakaminen muutoksesta mahdollisimman nopeasti sidosryhmille. Haastatteluista ilmeni, että toimivat keinot on mahdollista löytää kokeilujen kautta.
Mahdollisia ratkaisuja rekrytoinnista viestimiseen kartoitettiin haastattelemalla Jyväskylän Tiimiakatemialta kahta henkilöä, joilta löytyi kokemusta opiskelijoiden rekrytoinnista valtakunnallisesti. Heidän haastatteluistaan varmentui, että etukäteen on vaikeaa sanoa, mitkä toimenpiteet saattavat toimia muita paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään yleisesti viestintää, brändiä ja imagoa sekä rekrytointia lähdekirjallisuuteen, verkkolähteisiin ja haastatteluihin pohjaten. Teoriaosuudessa on paljon pohdintaa Proakatemian toimintamalleista ja niiden kehittämisestä, minkä kautta rekrytointisuunnitelmaa on mahdollista lähteä laatimaan. Suunnitelmat, joita Proakatemian rekrytoinnissa tullaan käyttämään, luodaan tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan perusteella. Opas tullaan ottamaan käyttöön syksystä 2014 alkaen. Oppaan on tarkoitus toimia suunnittelun työkaluna myös tulevina vuosina, koska rekrytointisuunnitelmaa pitää päivittää vuosittain.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuotoksena syntyi rekrytoinnin suunnitteluopas. Rekrytointiprosessin tuomia haasteita kartoitettiin haastattelemalla Proakatemian valmentajia. Haastatteluista ilmeni, että uuden rekrytointiprosessin myötä Proakatemian täytyy panostaa entistä enemmän ulkoiseen viestintään ja näkyvyyteen. Tärkeäksi seikaksi nousi myös ydinviestin jakaminen muutoksesta mahdollisimman nopeasti sidosryhmille. Haastatteluista ilmeni, että toimivat keinot on mahdollista löytää kokeilujen kautta.
Mahdollisia ratkaisuja rekrytoinnista viestimiseen kartoitettiin haastattelemalla Jyväskylän Tiimiakatemialta kahta henkilöä, joilta löytyi kokemusta opiskelijoiden rekrytoinnista valtakunnallisesti. Heidän haastatteluistaan varmentui, että etukäteen on vaikeaa sanoa, mitkä toimenpiteet saattavat toimia muita paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään yleisesti viestintää, brändiä ja imagoa sekä rekrytointia lähdekirjallisuuteen, verkkolähteisiin ja haastatteluihin pohjaten. Teoriaosuudessa on paljon pohdintaa Proakatemian toimintamalleista ja niiden kehittämisestä, minkä kautta rekrytointisuunnitelmaa on mahdollista lähteä laatimaan. Suunnitelmat, joita Proakatemian rekrytoinnissa tullaan käyttämään, luodaan tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan perusteella. Opas tullaan ottamaan käyttöön syksystä 2014 alkaen. Oppaan on tarkoitus toimia suunnittelun työkaluna myös tulevina vuosina, koska rekrytointisuunnitelmaa pitää päivittää vuosittain.