3D-videopelin kenttägrafiikan suunnittelu ja toteutus
Eronen, Lasse (2014)
Eronen, Lasse
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohteena on videopelikentän visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi ideointivaiheesta aina valmiiseen tuotokseen asti. Työn tavoitteena oli selvittää perusteellisesti eri työvaiheet ja muodostaa tarkka kokonaiskuva peligrafiikan suunnitteluprosessista. Tämän tutkimuksen pohjalta tehtiin esimerkkikenttägrafiikkaa kuvitteellista sivulta kuvattua sci-fi-teemaista tasoloikkapeliä varten.
Alussa tutustutaan lyhyesti siihen, mistä 3D grafiikka koostuu, ja mitä kenttä ja kenttäsuunnittelu oikeastaan ovat. Teoriaosuuden pääpaino on visuaalisen suunnitteluprosessin vaiheissa sekä kenttäsuunnitteluun liittyvissä grafiikkateorian perusteissa. Työssä käydään läpi myös peligrafiikan eri tyylilajeja ja pelikokemukseen ja tunnelmaan vaikuttavia esteettisiä tekijöitä.
Käytännön työnä toteutettiin joukko modulaarisia 3D-malleja, joista voidaan rakentaa kokonainen videopelikenttä. Tässä osuudessa käydään läpi kenttägrafiikan luomisprosessi käytännön kannalta. Luonnostelun, 3D-mallintamisen ja teksturoinnin työvaiheita käsitellään suurpiirteisesti, pääpainona teoriaosuudessa tutkittu suunnitteluprosessin rakenne ja grafiikkateoria, tarkemman työkaluihin ja menetelmiin perehtymisen sijaan.
Alussa tutustutaan lyhyesti siihen, mistä 3D grafiikka koostuu, ja mitä kenttä ja kenttäsuunnittelu oikeastaan ovat. Teoriaosuuden pääpaino on visuaalisen suunnitteluprosessin vaiheissa sekä kenttäsuunnitteluun liittyvissä grafiikkateorian perusteissa. Työssä käydään läpi myös peligrafiikan eri tyylilajeja ja pelikokemukseen ja tunnelmaan vaikuttavia esteettisiä tekijöitä.
Käytännön työnä toteutettiin joukko modulaarisia 3D-malleja, joista voidaan rakentaa kokonainen videopelikenttä. Tässä osuudessa käydään läpi kenttägrafiikan luomisprosessi käytännön kannalta. Luonnostelun, 3D-mallintamisen ja teksturoinnin työvaiheita käsitellään suurpiirteisesti, pääpainona teoriaosuudessa tutkittu suunnitteluprosessin rakenne ja grafiikkateoria, tarkemman työkaluihin ja menetelmiin perehtymisen sijaan.