3D Game Environment in Unreal Engine 4
Vesterinen, Miro (2014)
Vesterinen, Miro
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919101
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee korkealaatuisen 3D-sisällön tuottamiseen vaadittua teknistä osaamista Unreal Engine 4 -pelimoottorissa. Opinnäytetyöllä ei ollut tilaajaa, vaan se tehtiin täysin tekijän oman oppimisen tu-kemiseksi.
Unreal Engine on pelimoottori, jolla voi tuottaa pelejä monille eri alustoille. Uusien pelinkehitystyökalujen ja -tapojen kehittyessä on 3D-graafikolle elintärkeää opiskella ja mukautua tässä jatkuvasti muuttuvassa alassa. Tämän opinnäytetyön teoreettinen painopiste on 3D-sisällön tuottamisessa sekä erinäisten ohjelmistojen ja työtapojen esittelyssä. Teoriaosuus on kirjoitettu 3D-graafikkoa ajatellen.
Tämä opinnäytetyö sisältää myös esittelyn 3D-peliympäristöstä. Peliympäristön sisältö on luotu käyttäen Auto-desk 3ds Max 2015 mallinnusohjelmistoa ja teksturointi tapahtui pääsääntöisesti Adobe Photoshopissa.
Peliympäristön luominen alustavasta suunnittelusta lopulliseen tuotokseen vaatii aikaa ja kattavaa teknistä osaamista sekä tarvittavien ohjelmistojen tuntemista. Hyvin koostettu tuotantolinja helpottaa työntekoa ja sääs-tää aikaa, pelinkehityksen kalleinta resurssia.
Unreal Engine on pelimoottori, jolla voi tuottaa pelejä monille eri alustoille. Uusien pelinkehitystyökalujen ja -tapojen kehittyessä on 3D-graafikolle elintärkeää opiskella ja mukautua tässä jatkuvasti muuttuvassa alassa. Tämän opinnäytetyön teoreettinen painopiste on 3D-sisällön tuottamisessa sekä erinäisten ohjelmistojen ja työtapojen esittelyssä. Teoriaosuus on kirjoitettu 3D-graafikkoa ajatellen.
Tämä opinnäytetyö sisältää myös esittelyn 3D-peliympäristöstä. Peliympäristön sisältö on luotu käyttäen Auto-desk 3ds Max 2015 mallinnusohjelmistoa ja teksturointi tapahtui pääsääntöisesti Adobe Photoshopissa.
Peliympäristön luominen alustavasta suunnittelusta lopulliseen tuotokseen vaatii aikaa ja kattavaa teknistä osaamista sekä tarvittavien ohjelmistojen tuntemista. Hyvin koostettu tuotantolinja helpottaa työntekoa ja sääs-tää aikaa, pelinkehityksen kalleinta resurssia.