Turun kaupungin perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun moniammatillinen yhteistyö
Askinen, Hertta; Lakkala, Päivi (2012)
Askinen, Hertta
Lakkala, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303193461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303193461
Tiivistelmä
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan vuonna 2011 voimaantulleissa perusteissa edellytetään perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välistä moniammatillista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Turun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välisen yhteistyön toteutumista toimintakaudella 2011–2012. Tutkimus kartoitti yhteistyötä tukevia tekijöitä sekä yhteistyön haasteita. Lisäksi tutkimuksella selvitettiin millaisissa asioissa yhteistyö aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välillä on hyödyllistä ja miten yhteistyötä voitaisiin jatkossa kehittää.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin Turun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan vastuuohjaajille ja niille opettajille, joiden oppilaita osallistuu Turun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen järjestämään aamu- ja iltapäivätoimintaan. Kysely sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välinen moniammatillinen yhteistyö jakautui yleisistä asioista tiedottamiseen sekä lapsen hyvinvointia ja kodin kasvatustyötä tukevaan yhteistyöhön. Yhteistyön toteutumista tukivat molemmin puolinen arvostus, koulun henkilökunnan ja aamu- ja iltapäivätoiminnanohjaajien yhteiset palaverit, aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipisteen ja koulun sijainti lähellä toisiaan, koulunkäynnin ohjaajan yhteistyötä kehittävä rooli, vanhempien myönteinen suhtautuminen yhteistyöhön ja työnantajan tuki. Haasteina olivat arvostuksen ja yhteisen ajan puute, tiedonsiirtoon liittyvät ongelmat, konkreettisten toimintamallien puute, aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipisteen ja koulun sijainti etäällä toisistaan ja vanhempien negatiivinen suhtautuminen yhteistyöhön.
Tutkimustulokset toivat esiin, että moniammatillinen yhteistyö aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välillä sekä yleisissä että lapsen hyvinvointia ja kodin kasvatustyötä tukevissa asioissa edesauttaa lapsen myönteistä kehitystä. Yhteistyötä kehittäisivät esimerkiksi aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun henkilökunnan väliset palaverit, koulun henkilökunnan parempi tietoisuus aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja tämän myötä nouseva arvostus.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin Turun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan vastuuohjaajille ja niille opettajille, joiden oppilaita osallistuu Turun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen järjestämään aamu- ja iltapäivätoimintaan. Kysely sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välinen moniammatillinen yhteistyö jakautui yleisistä asioista tiedottamiseen sekä lapsen hyvinvointia ja kodin kasvatustyötä tukevaan yhteistyöhön. Yhteistyön toteutumista tukivat molemmin puolinen arvostus, koulun henkilökunnan ja aamu- ja iltapäivätoiminnanohjaajien yhteiset palaverit, aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipisteen ja koulun sijainti lähellä toisiaan, koulunkäynnin ohjaajan yhteistyötä kehittävä rooli, vanhempien myönteinen suhtautuminen yhteistyöhön ja työnantajan tuki. Haasteina olivat arvostuksen ja yhteisen ajan puute, tiedonsiirtoon liittyvät ongelmat, konkreettisten toimintamallien puute, aamu- ja iltapäivätoiminnan toimipisteen ja koulun sijainti etäällä toisistaan ja vanhempien negatiivinen suhtautuminen yhteistyöhön.
Tutkimustulokset toivat esiin, että moniammatillinen yhteistyö aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välillä sekä yleisissä että lapsen hyvinvointia ja kodin kasvatustyötä tukevissa asioissa edesauttaa lapsen myönteistä kehitystä. Yhteistyötä kehittäisivät esimerkiksi aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun henkilökunnan väliset palaverit, koulun henkilökunnan parempi tietoisuus aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja tämän myötä nouseva arvostus.