Käyttötavaratuoteryhmien tuotevalikoima päivitys ABC–Mikkelin liikennemyymälään : Myymäläitlojen uudistus
Jyrkinen, Ossi (2014)
Jyrkinen, Ossi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818940
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää käyttötavaratuoteryhmien tilanhallintaa ABC-Mikkelin Sale-myymälään. Kaupan tilanhallintaa kehittämällä tavoitteena on käyttötavaroiden katemyynnin parantaminen ja varkaushävikin vähentäminen. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää, miten esimiesten kokemuksen mukaan voidaan kehittää käyttötavaroiden tilanhallintaa niin, että katetuotto paranisi ja varkaushävikki pienenisi.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelumuotona käytetään ryhmähaastattelua ja se toteutetaan puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistuu ABC-Mikkelin esimiehet. Haastattelun tukena käytetään havainnointia, joka tapahtuu muissa Osuuskauppa Suur-Savon toimipaikoissa.
Haastattelun ja havainnoinnin tulosten perusteella luotiin suunnitelma myymälätilojen uudistamisesta. Suunnitelmassa päivitettiin myymälässä olevat tuoteryhmät uusille paikoille, päivitettiin vanhoja olemassa olevia käyttötavarapuolen tuoteryhmiä valikoiman mukaisiksi sekä tuotiin valikoimaan uusia käyttötavaratuoteryhmiä.
Myymälätilojen uudistamisella on positiivista vaikutusta sekä kaupalle että asiakkaille. Kaupan laajentuneet valikoimat vaikuttavat positiivisesti myyntiin, ja käyttötavaroiden sijoittelu lähelle kassoja lisää heräteostoksia ja näin ollen kaupan katetuottoa. Myös henkilökunnan työ helpottuu valikoimien päivittämisen myötä. Henkilökunnan ei tarvitse enää tilata käyttötavaroita manuaalisesti valikoimaluetteloista, vaan päivitettyjen valikoimien tuotteet voidaan lisätä automaattitilausjärjestelmään. Kaikilla tuotteilla on omat hyllykarttojen määräämät paikat, mikä helpottaa tuotteiden hyllytystä. Asiakkaille myymälän uudistus tuo enemmän kysyntää vastaavia tuotteita, ja organisoidumpi myymälä luo paremman ostokokemuksen. Organisoidummat hyllytilat helpottavat myös asiointia kaupassa.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Haastattelumuotona käytetään ryhmähaastattelua ja se toteutetaan puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistuu ABC-Mikkelin esimiehet. Haastattelun tukena käytetään havainnointia, joka tapahtuu muissa Osuuskauppa Suur-Savon toimipaikoissa.
Haastattelun ja havainnoinnin tulosten perusteella luotiin suunnitelma myymälätilojen uudistamisesta. Suunnitelmassa päivitettiin myymälässä olevat tuoteryhmät uusille paikoille, päivitettiin vanhoja olemassa olevia käyttötavarapuolen tuoteryhmiä valikoiman mukaisiksi sekä tuotiin valikoimaan uusia käyttötavaratuoteryhmiä.
Myymälätilojen uudistamisella on positiivista vaikutusta sekä kaupalle että asiakkaille. Kaupan laajentuneet valikoimat vaikuttavat positiivisesti myyntiin, ja käyttötavaroiden sijoittelu lähelle kassoja lisää heräteostoksia ja näin ollen kaupan katetuottoa. Myös henkilökunnan työ helpottuu valikoimien päivittämisen myötä. Henkilökunnan ei tarvitse enää tilata käyttötavaroita manuaalisesti valikoimaluetteloista, vaan päivitettyjen valikoimien tuotteet voidaan lisätä automaattitilausjärjestelmään. Kaikilla tuotteilla on omat hyllykarttojen määräämät paikat, mikä helpottaa tuotteiden hyllytystä. Asiakkaille myymälän uudistus tuo enemmän kysyntää vastaavia tuotteita, ja organisoidumpi myymälä luo paremman ostokokemuksen. Organisoidummat hyllytilat helpottavat myös asiointia kaupassa.