Perehdyttämisopas Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle
Kunnila, Emmi (2014)
Kunnila, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perehdyttämisopas Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalle. Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnalla ei ole aiemmin ollut käytössään mitään perehdyttämistä tukevaa materiaalia ja perehdyttäminen on ollut hyvin henkilösidonnaista. Perehdyttämisoppaan tarkoituksena oli taata jatkossa perehdytyksen korkea laatu ja mahdollistaa sen jatkuva kehittäminen. Perehdyttämisopasta voidaan jatkossa käyttää opiskelijakunnan hallituksen, valtuuston, ammattikorkeakoulun opiskelijaedustajien ja opiskelijakunnan henkilöstön perehdyttämiseen. Oppaan tarkoituksena ei ole korvata poisjäävien toimijoiden antamaan henkilökohtaista perehdyttämistä, vaan toimia sen tukena.
Perehdyttämisen nykytilanteen selvitin tekemällä avoimia kysymyksiä sisältäneen kyselyn neljälle opiskelijakunnan toimijalle. Kyselyyn pyysin vastauksen opiskelijakunnan toiminnanjohtajalta, hallituksen puheenjohtajalta, valtuuston puheenjohtajalta ja hallituksen jäseneltä. Kyselyssä selvitin millaista perehdyttäminen on ollut aiemmin ja keräsin toiveita tulevaa perehdyttämisopasta varten. Kyselyssä selvisi, että aiemmin perehdyttäminen on ollut hyvin henkilösidonnaista ja epätasalaatuista. Oppaasta toivottiin kattavaa kokonaisuutta joka toimisi monen eri tehtävän perehdyttämisen tukena.
Kyselyn ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta kokosin perehdyttämisoppaaseen kaiken tarvittavan tiedon opiskelijakunnan perehdyttämistä tukemaan. Perehdyttämisoppaassa on selkeä rakenne, jolloin sen päivittäminen on helppoa. Oppaan helppo päivittäminen tulevaisuudessa oli yksi tärkeimmistä lähtökohdista opasta laatiessani.
Perehdyttäminen nähdään aina ensiarvoisen tärkeänä prosessina, mutta siihen ei silti tunnu koskaan löytyvän tarpeeksi aikaa. Perehdyttämismateriaalit ovat ensiarvoisen tärkeitä tässä prosessissa ja työntekijä voi palata niihin milloin vain työuransa aikana. Perehdyttämisopas mahdollistaa laadukkaan perehdyttämisen Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnassa ja antaa mahdollisuuden perehdyttämisen jatkuvaa kehittämiseen.
Perehdyttämisen nykytilanteen selvitin tekemällä avoimia kysymyksiä sisältäneen kyselyn neljälle opiskelijakunnan toimijalle. Kyselyyn pyysin vastauksen opiskelijakunnan toiminnanjohtajalta, hallituksen puheenjohtajalta, valtuuston puheenjohtajalta ja hallituksen jäseneltä. Kyselyssä selvitin millaista perehdyttäminen on ollut aiemmin ja keräsin toiveita tulevaa perehdyttämisopasta varten. Kyselyssä selvisi, että aiemmin perehdyttäminen on ollut hyvin henkilösidonnaista ja epätasalaatuista. Oppaasta toivottiin kattavaa kokonaisuutta joka toimisi monen eri tehtävän perehdyttämisen tukena.
Kyselyn ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta kokosin perehdyttämisoppaaseen kaiken tarvittavan tiedon opiskelijakunnan perehdyttämistä tukemaan. Perehdyttämisoppaassa on selkeä rakenne, jolloin sen päivittäminen on helppoa. Oppaan helppo päivittäminen tulevaisuudessa oli yksi tärkeimmistä lähtökohdista opasta laatiessani.
Perehdyttäminen nähdään aina ensiarvoisen tärkeänä prosessina, mutta siihen ei silti tunnu koskaan löytyvän tarpeeksi aikaa. Perehdyttämismateriaalit ovat ensiarvoisen tärkeitä tässä prosessissa ja työntekijä voi palata niihin milloin vain työuransa aikana. Perehdyttämisopas mahdollistaa laadukkaan perehdyttämisen Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunnassa ja antaa mahdollisuuden perehdyttämisen jatkuvaa kehittämiseen.