Kansainvälisen liikkuvuuden esteet Karelia-ammattikorkeakoulussa liiketalouden ja tekniikan koulutusohjelmissa
Laine, Veera (2014)
Laine, Veera
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119506
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden ja tekniikan opiskelijoiden kiinnostusta ulkomaan opiskelijavaihtoa ja harjoittelua kohtaan sekä opiskelijoiden näkökulmia kansainvälisen liikkuvuuden esteistä. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden henkilökohtaisia esteitä sekä sellaisia esteitä, joihin koulu voi vaikuttaa. Lisäksi tutkimuksessa haettiin vastauksia siihen, mitkä asiat opiskelijat kokevat merkityksellisimmiksi opiskelijavaihtoon tai harjoitteluun lähdön kiinnostavuuden kannalta, onko tiedotus ollut riittävää ja mistä asioista kaivattaisiin lisätietoja.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Valittu perusjoukko oli melko suuri ja sen vuoksi kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä oli paras vaihtoehto. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselyn avulla keväällä 2014. Vastauksia saatiin 104 kappaletta, joten vastausprosentti oli 11,7 %.
Tutkimustuloksista saatiin selville, mitkä ovat merkittävimmät esteet kansainväliselle liikkuvuudelle opiskelijoiden näkökulmasta. Henkilökohtaiset esteet nousivat vastauksissa useimmiten esille, ja niistä oma elämäntilanne sekä perhesyyt olivat suurimpia esteitä kansainväliselle liikkuvuudelle. Suurin este opiskelijoiden kansainväliselle liikkuvuudelle oli, että ei haluta opintojen pitkittyvän. Osalle oma taloudellinen tilanne oli esteenä. Suuri osa piti omaa kielitaitoaan riittävänä, mutta joillekin myös se oli este. Koulun antama tiedotus kansainvälisestä liikkuvuudesta koettiin osassa tekniikan koulutusohjelmista melko heikoksi, kun taas liiketalouden opiskelijat olivat tyytyväisiä tiedotukseen. Opiskelijoista osa kaipaisi lisää kannustusta opettajilta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kansainvälistymistä Suomen korkeakouluissa ja Karelia-ammattikorkeakoulussa. Lisäksi kerrottiin, millaiset strategiset päätökset ovat korkeakoulujen ja Karelia-ammattikorkeakoulun kansainvälistymistoimien taustalla.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Valittu perusjoukko oli melko suuri ja sen vuoksi kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä oli paras vaihtoehto. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselyn avulla keväällä 2014. Vastauksia saatiin 104 kappaletta, joten vastausprosentti oli 11,7 %.
Tutkimustuloksista saatiin selville, mitkä ovat merkittävimmät esteet kansainväliselle liikkuvuudelle opiskelijoiden näkökulmasta. Henkilökohtaiset esteet nousivat vastauksissa useimmiten esille, ja niistä oma elämäntilanne sekä perhesyyt olivat suurimpia esteitä kansainväliselle liikkuvuudelle. Suurin este opiskelijoiden kansainväliselle liikkuvuudelle oli, että ei haluta opintojen pitkittyvän. Osalle oma taloudellinen tilanne oli esteenä. Suuri osa piti omaa kielitaitoaan riittävänä, mutta joillekin myös se oli este. Koulun antama tiedotus kansainvälisestä liikkuvuudesta koettiin osassa tekniikan koulutusohjelmista melko heikoksi, kun taas liiketalouden opiskelijat olivat tyytyväisiä tiedotukseen. Opiskelijoista osa kaipaisi lisää kannustusta opettajilta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kansainvälistymistä Suomen korkeakouluissa ja Karelia-ammattikorkeakoulussa. Lisäksi kerrottiin, millaiset strategiset päätökset ovat korkeakoulujen ja Karelia-ammattikorkeakoulun kansainvälistymistoimien taustalla.