Online hotelldistribution : Problematik sett från tre Helsingfors stationerade hotell
Holm, Benjamin (2014)
Holm, Benjamin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219515
Tiivistelmä
Syftet med arbete är att redovisa för tre Helsingfors stationerade hotells åsikter om marknadssituationen av online distributionskanaler. Online bokningskanaler som Booking.com, Expedia.com mm. har en stark position på marknaden men META sökmotorer har nyligen börjat sälja rum direkt istället för att enbart leda till OTAs. Arbetet behandlar problematiken med distributionskanaler från hotellens synvinkel. Teorin omfattar aktuella artiklar inom ämnet samt en australiensk fallstudie. Mest fokuserar teorin på OTAs, dvs. Online resebyråer, samt framtidsvisioner om distributionsmarknadsläget i Helsingfors. Undersökningen utförs med hjälp av semistrukturerade intervjuer med tre anonyma hotell stationerade i Helsingfors. Ett medelstort hotell och två stora hotellkedjor för att komma åt olika infallsvinklar. Genom undersökningen kommer det fram att hotellen anser dessa online distributionskanaler vara problematiska. Det medelstora hotellet försöker leva i symbios med online bokningskanalerna medan de större kedjorna aktivt leder kunderna till sin egen hemsida. På det sättet kan hotellen ge sina kunder en mera personlig upplevelse samtidigt som hotellet tjänar mera pengar. Hotellen lockar kunderna till sin egen hemsida genom CRM, sökmotoroptimering och utveckling av sin egen hemsida. För tillfället är de flesta hotells egna hemsidor föråldrade jämfört med online bokningskanalernas sajter som dessutom erbjuder mera funktioner, som t.ex. jämförelse med andra hotell och bedömningssystem. På basen av denna undersökning ser det ut som att de stora hotellkedjorna tillsammans med metasökmotorer kommer att ta över marknaden i framtiden. Oavsett framtidsvisionen så är nyckeln till framgång för alla parter är att ge kunden en mera personlig upplevelse. Arbetet är begränsat till åsikter från enbart tre hotell och bokningskanalernas synpunkter behandlas ej. The aim of this study is to present three Helsinki based hotel’s opinions on the market situation of online distribution channels. Online booking channels such as Booking.com and Expedia.com have a strong position on the distribution market but meta search engines have recently begun to sell rooms directly instead of merely leading to OTAs. This thesis deals with problems of distribution channels from a hotel’s point of view. The theoretical part includes current articles in the field and an Australian case study. This part focuses mainly on OTAs as well as visions of the online distribution channels future position in Helsinki. The survey is conducted using semi-structured interviews with three anonymous hotels in Helsinki. A medium-sized hotel and two major hotel chains have been chosen to reflect different angles on the topic. The survey has revealed that hotels consider these online distribution channels to be problematic. The medium-sized hotel tries to live in symbiosis with online booking channels while the larger chains actively try to lead their customers to their own website. This way, the hotel gives their customers a more personalized experience while they also earn more money. Hotels attract customers to their own website through CRM, SEO and further development of their own website. Currently most of the hotel's websites are outdated compared to online booking channels, which offer more features such as rating systems and comparison to other hotels. Based of this study, it looks like the big hotel chains together with meta search engines will take over the market in the future. Whatever the outcome, the key to success for any party is to give the customer a more personalized experience. This study is limited to comments only from three hotels and none from booking channels.