Kohti menestyksekästä brändiä : Case: Rastila Camping Helsinki
Kärkkäinen, Paula (2014)
Kärkkäinen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Helsingin Vuosaaressa sijaitseva leirintäalue Rastila Camping Helsinki. Työn tavoitteena oli luoda vahva pohja brändin pitkäaikaiselle kehitykselle kartoittamalla leirintäalueen bränditietoisuus erityisesti pääkaupunkiseudulla ja selvittää brändi-imago nykyisiltä asiakkailta sekä paikallisilta, potentiaalisilta asiakkailta. Pääpaino oli paikallisten asiakkaiden tavoittamisessa. Työn tietoperustassa perehdyttiin brändiin ja sen rakentamiseen sekä kehittämiseen palvelubrändin näkökulmasta katsottuna.
Tutkimuksessa oli sekä laadullinen että määrällinen tutkimusote. Tiedonkeruumenetelminä hyödynnettiin kyselyä, haastatteluja ja havainnointia Rastilan leirintäalueen palveluprosessista. Otanta koostui kahdeksasta nykyisestä asiakkaasta ja 11:sta pääkaupunkiseudulla asuvasta henkilöstä. Nykyisiä asiakkaita haastateltiin leirintäalueella strukturoidusti, ja paikallisia ei-asiakkaita pyydettiin vastaamaan itsenäisesti kyselyyn. Sama kyselyrunko toimi myös haastattelujen apuvälineenä. Havainnointi suoritettiin yöpymällä anonyymina asiakkaana Rastilan leirintäalueella yhden yön ajan.
Tuloksista voitiin nähdä suuri eroavaisuus asiakkaiden ja ei-asiakkaiden mielikuvissa. Nykyiset asiakkaat olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen ja heidän mielikuvansa vastasivat hyvin toimeksiantajan tavoiteltua brändi-identiteettiä. Kaikki paikalliset vastaajat osasivat nimetä leirintäalueen spontaanisti ja olivat kiinnostuneita siitä, mutta vain murto-osa oli vieraillut siellä. Tietoisuutta Rastilan leirintäalueen palvelutarjonnasta on lisättävä markkinointiviestinnän avulla ja korostettava päiväkäynnin vierailun mahdollisuutta paikallisille asiakkaille.
Palvelunäkökulmaa pyritään tuomaan esiin kesän 2015 kausityöntekijöiden perehdytyksessä ja luomaan kokonaisvaltainen brändi, jota työntekijät voivat edustaa. Bränditarinoiden hyödyntäminen ja paikallisten ylpeyden kasvattaminen perinteikkäästä, helsinkiläisestä leirintäalueesta auttavat lopulta rakentamaan menestyksekkään Rastila Camping Helsingin brändin.
Tutkimuksessa oli sekä laadullinen että määrällinen tutkimusote. Tiedonkeruumenetelminä hyödynnettiin kyselyä, haastatteluja ja havainnointia Rastilan leirintäalueen palveluprosessista. Otanta koostui kahdeksasta nykyisestä asiakkaasta ja 11:sta pääkaupunkiseudulla asuvasta henkilöstä. Nykyisiä asiakkaita haastateltiin leirintäalueella strukturoidusti, ja paikallisia ei-asiakkaita pyydettiin vastaamaan itsenäisesti kyselyyn. Sama kyselyrunko toimi myös haastattelujen apuvälineenä. Havainnointi suoritettiin yöpymällä anonyymina asiakkaana Rastilan leirintäalueella yhden yön ajan.
Tuloksista voitiin nähdä suuri eroavaisuus asiakkaiden ja ei-asiakkaiden mielikuvissa. Nykyiset asiakkaat olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen ja heidän mielikuvansa vastasivat hyvin toimeksiantajan tavoiteltua brändi-identiteettiä. Kaikki paikalliset vastaajat osasivat nimetä leirintäalueen spontaanisti ja olivat kiinnostuneita siitä, mutta vain murto-osa oli vieraillut siellä. Tietoisuutta Rastilan leirintäalueen palvelutarjonnasta on lisättävä markkinointiviestinnän avulla ja korostettava päiväkäynnin vierailun mahdollisuutta paikallisille asiakkaille.
Palvelunäkökulmaa pyritään tuomaan esiin kesän 2015 kausityöntekijöiden perehdytyksessä ja luomaan kokonaisvaltainen brändi, jota työntekijät voivat edustaa. Bränditarinoiden hyödyntäminen ja paikallisten ylpeyden kasvattaminen perinteikkäästä, helsinkiläisestä leirintäalueesta auttavat lopulta rakentamaan menestyksekkään Rastila Camping Helsingin brändin.