Hilkka-potilastietojärjestelmän käytettävyys Pirkanmaan Hoitokodissa
Sankila, Santeri (2014)
Sankila, Santeri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia uuden Hilkka-potilastietojärjestelmän käytettävyyttä Pirkanmaan Hoitokodissa. Vanha potilastietojärjestelmä on jo otettu pois käytöstä, ja uuden järjestelmän tulisi olla käyttövalmiina vuoden 2015 huhtikuuhun mennessä. Järjestelmän käyttöönotosta ja kouluttamisesta vastaa FastRoi Oy. Kun käyttöönottoprojekti on valmis, niin koko Hoitokodin henkilökunnalla pitäisi olla käyttöoikeudet järjestelmään.
Opinnäytetyössä käydään läpi käytettävyyden teoriaa ja Hoitokodin henkilökunnan näkökulmaa uudesta järjestelmästä. Näkökulman selvittämisessä käytettiin apuna haastattelua, jonka aikana vanhan potilasjärjestelmän käyttäjät antoivat palautetta järjestelmän ominaisuuksista ja omista kokemuksistaan järjestelmän käyttäjinä. Työssä valotetaan myös potilastietojärjestelmien luonnetta ja kehitystä yleisesti. Käytettävyyden teoriaa sovellettiin Hilkka-potilastietojärjestelmän demoversioon, ja opinnäytetyön raportissa arvioidaan järjestelmän vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Raportissa selostetaan tarkemmin myös uuden potilastietojärjestelmän varsinaista käyttöönottoprojektia.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Pirkanmaan Hoitokoti. Alussa tarkoituksenani oli olla mukana käyttöönottoprojektissa syksyn aikana, mutta lukuisten viivästymisten takia jouduin lopulta supistamaan työtäni.
Tutkittaessa Hilkka-demon käytettävyyttä Nielsenin kymmenkohtaisella tarkistuslistalla saatiin pääasiassa positiivisia tuloksia. Järjestelmä on kokonaisuudessaan yksinkertainen ja helppo oppia. Tulokset vastasivat myös Hoitokodin arviota, jonka mukaan järjestelmään ollaan tyytyväisiä, vaikka sieltä muutama ominaisuus vielä puuttuukin.
Opinnäytetyössä käydään läpi käytettävyyden teoriaa ja Hoitokodin henkilökunnan näkökulmaa uudesta järjestelmästä. Näkökulman selvittämisessä käytettiin apuna haastattelua, jonka aikana vanhan potilasjärjestelmän käyttäjät antoivat palautetta järjestelmän ominaisuuksista ja omista kokemuksistaan järjestelmän käyttäjinä. Työssä valotetaan myös potilastietojärjestelmien luonnetta ja kehitystä yleisesti. Käytettävyyden teoriaa sovellettiin Hilkka-potilastietojärjestelmän demoversioon, ja opinnäytetyön raportissa arvioidaan järjestelmän vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Raportissa selostetaan tarkemmin myös uuden potilastietojärjestelmän varsinaista käyttöönottoprojektia.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Pirkanmaan Hoitokoti. Alussa tarkoituksenani oli olla mukana käyttöönottoprojektissa syksyn aikana, mutta lukuisten viivästymisten takia jouduin lopulta supistamaan työtäni.
Tutkittaessa Hilkka-demon käytettävyyttä Nielsenin kymmenkohtaisella tarkistuslistalla saatiin pääasiassa positiivisia tuloksia. Järjestelmä on kokonaisuudessaan yksinkertainen ja helppo oppia. Tulokset vastasivat myös Hoitokodin arviota, jonka mukaan järjestelmään ollaan tyytyväisiä, vaikka sieltä muutama ominaisuus vielä puuttuukin.