Lasten ensiapu : Ohjaustuokio päiväkodin henkilökunnalle
Immonen, Emmi; Vesterinen, Sanna (2014)
Immonen, Emmi
Vesterinen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519848
Tiivistelmä
Lasten tapaturmista johtuvat kuolemat ovat vähentyneet viime vuosikymmenten aikana, sattuneiden tapaturmien määrässä ei kuitenkaan ole tapahtunut juurikaan muutosta. Lapsen ikävaihe on liitoksissa tapahtuneen tapaturman ja tapahtumapaikan kanssa. Lasten pitkäaikaissairaudet ovat kasvamassa, noin 20 %:lla lapsista on todettu jokin pitkäaikaissairaus
Opinnäytetyömme käsittelee päiväkoti-ikäisten lasten ensiapua ja tarkoituksena oli järjestää erään päiväkodin henkilökunnalle ohjaustuokion lasten ensiavusta. Tavoitteenamme oli tuo-da päiväkodin henkilökunnalle lisää tietoisuutta lasten ensiavusta ja parantaa heidän valmiuksiaan toimia ensiaputilanteissa.
Ohjaustuokioomme osallistui yhdeksän henkilöä, jotka kävivät ohjaustuokiossa eri aikoihin antamamme ajan puitteissa. Ennen ohjaustuokion pitämistä kysyimme lomakkeilla henkilö-kunnalta heidän toiveitaan ohjaustuokion sisällöstä. Henkilökunta koki ohjaustuokion tarpeelliseksi, koska heillä oli mahdollisuus päivittää ensiaputaitojaan.
Opinnäytetyössämme kerromme päiväkoti-ikäisten lasten fyysisestä ja motorisesta kehityksestä, lasten yleisimmistä sairauksista ja niihin liittyvistä ensiaputilanteista sekä tapaturmista ja niiden ensiavusta. Kerromme myös toiminnallisen projektin vaiheista, sekä opin-näytetyömme eettisyydestä ja luotettavuudesta. Lopuksi on raportti ohjaustuokion kulusta sekä oma pohdintamme opinnäytetyön toteutuksesta.
Opinnäytetyömme käsittelee päiväkoti-ikäisten lasten ensiapua ja tarkoituksena oli järjestää erään päiväkodin henkilökunnalle ohjaustuokion lasten ensiavusta. Tavoitteenamme oli tuo-da päiväkodin henkilökunnalle lisää tietoisuutta lasten ensiavusta ja parantaa heidän valmiuksiaan toimia ensiaputilanteissa.
Ohjaustuokioomme osallistui yhdeksän henkilöä, jotka kävivät ohjaustuokiossa eri aikoihin antamamme ajan puitteissa. Ennen ohjaustuokion pitämistä kysyimme lomakkeilla henkilö-kunnalta heidän toiveitaan ohjaustuokion sisällöstä. Henkilökunta koki ohjaustuokion tarpeelliseksi, koska heillä oli mahdollisuus päivittää ensiaputaitojaan.
Opinnäytetyössämme kerromme päiväkoti-ikäisten lasten fyysisestä ja motorisesta kehityksestä, lasten yleisimmistä sairauksista ja niihin liittyvistä ensiaputilanteista sekä tapaturmista ja niiden ensiavusta. Kerromme myös toiminnallisen projektin vaiheista, sekä opin-näytetyömme eettisyydestä ja luotettavuudesta. Lopuksi on raportti ohjaustuokion kulusta sekä oma pohdintamme opinnäytetyön toteutuksesta.