WORKSHOP: Aggressiivisen lapsen kohtaaminen toimintaterapiassa
Lämsä, Tuuli (2014)
Lämsä, Tuuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619944
Tiivistelmä
Hallitsematon aggressio on haitallista fyysistä tai verbaalista, suoraa tai epäsuoraa käyttäytymistä, joka vaikuttaa negatiivisesti lapsen elämänlaatuun, luontaisessa elinympäristössä toimimiseen, ihmissuhteisiin, itsetuntoon ja myös myöhempään elämänkulkuun nuoruudessa ja aikuisuudessa. Toimintaterapia perustuu toiminnan terapeuttiseen käyttöön ja toimintaterapeutin sekä asiakkaan väliseen yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen. Toimintaterapia voi olla osa aggressiosta kärsivän lapsen kuntoutusta.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyvät käytännön toteutus eli toiminnallinen osuus ja toteutuk-sen raportoiminen kirjalliseen muotoon.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Opinnäyte-työn tavoite oli toteuttaa opetustuokio eli workshop osana Toimintaterapian asiak-kuus –opintojaksoa. Tarkoituksena oli lisätä Jyväskylän ammattikorkeakoulun toisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden tietoa ja ymmärrystä lasten aggressiosta, aggression taustalla olevista syistä, keinoista aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa sekä toimintaterapiaprosessista. Kohderyhmänä workshopissa oli 19 opiskelijaa ja 2 opettajaa. Keräsin workshopista numeerisen ja kirjallisen palaut-teen, joka oli suurimmaksi osaksi positiivista.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyvät käytännön toteutus eli toiminnallinen osuus ja toteutuk-sen raportoiminen kirjalliseen muotoon.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Opinnäyte-työn tavoite oli toteuttaa opetustuokio eli workshop osana Toimintaterapian asiak-kuus –opintojaksoa. Tarkoituksena oli lisätä Jyväskylän ammattikorkeakoulun toisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden tietoa ja ymmärrystä lasten aggressiosta, aggression taustalla olevista syistä, keinoista aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa sekä toimintaterapiaprosessista. Kohderyhmänä workshopissa oli 19 opiskelijaa ja 2 opettajaa. Keräsin workshopista numeerisen ja kirjallisen palaut-teen, joka oli suurimmaksi osaksi positiivista.