Reklamaatioiden vähentäminen viljamyllyssä
Tamminen, Aatu (2014)
Tamminen, Aatu
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vähentää reklamaatioiden määrää Ravintoraisio Oy:n Nokian myllyssä. Myllyssä valmistetaan ja pakataan vuosittain yli 10 miljoonaa kuluttajapakkausta ja vuodessa tulee yli 300 reklamaatiota. Ravintoraisio Oy on asettanut jokaiselle tuotantolaitokselleen ylärajan reklamaatioille ja Nokian mylly ylittää sille asetetun tavoiterajan.
Työssä tarkasteltiin reklamaatioita tilastojen valossa ja viljan käsittelyyn ja jalostukseen liittyviä asioita. Tarkastelussa huomattiin reklamaatioissa kulminoitumista. Yleisin syy reklamaatioille oli hyönteislöydöt tuotteista. Lisäksi kävi ilmi, että osa tuotanto- ja pakkauslinjoista on alttiimpia reklamaatioille, kuten myös osa tuotteista. Huomattiin myös, että reklamaatioita tulee eri määrä riippuen vuodenajasta. Tämän lähinnä selittää hyönteisten voimakas lisääntyminen syksyisin.
Hyönteistorjuntasuunnitelmaa muutettiin lisäämällä yksi lämpökäsittelykerta ja rakentamalla valohyönteisansoja. Tuotanto- ja pakkauslinjoille, jotka ovat alttiimpia reklamaatioille, tehtiin rakenteellisia muutoksia ja niiden linjojen siivoussuunnitelmiin tehtiin muutoksia.
Varsinaisia tuloksia saadaan vasta tulevaisuudessa. Tuotteilla on pitkä säilyvyysaika ja pakkauskoot ovat isoja, joten kuluttaja käyttää samaa pakkausta pitkään ja mahdolliset reklamaatiot ilmenevät vasta myöhemmin.
Työssä tarkasteltiin reklamaatioita tilastojen valossa ja viljan käsittelyyn ja jalostukseen liittyviä asioita. Tarkastelussa huomattiin reklamaatioissa kulminoitumista. Yleisin syy reklamaatioille oli hyönteislöydöt tuotteista. Lisäksi kävi ilmi, että osa tuotanto- ja pakkauslinjoista on alttiimpia reklamaatioille, kuten myös osa tuotteista. Huomattiin myös, että reklamaatioita tulee eri määrä riippuen vuodenajasta. Tämän lähinnä selittää hyönteisten voimakas lisääntyminen syksyisin.
Hyönteistorjuntasuunnitelmaa muutettiin lisäämällä yksi lämpökäsittelykerta ja rakentamalla valohyönteisansoja. Tuotanto- ja pakkauslinjoille, jotka ovat alttiimpia reklamaatioille, tehtiin rakenteellisia muutoksia ja niiden linjojen siivoussuunnitelmiin tehtiin muutoksia.
Varsinaisia tuloksia saadaan vasta tulevaisuudessa. Tuotteilla on pitkä säilyvyysaika ja pakkauskoot ovat isoja, joten kuluttaja käyttää samaa pakkausta pitkään ja mahdolliset reklamaatiot ilmenevät vasta myöhemmin.