Muotialan yrityksen asiakasprofiili ja markkinointitoimenpiteiden tehostaminen : Case: Flash Jyväskylä
Juppi, Katri; Alestalo, Elina (2014)
Juppi, Katri
Alestalo, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia asiakkaita Jyväskylän Flash-myymälässä käy sekä kuinka heidät voisi tavoittaa paremmin markkinoinnin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös antaa Flash-myymälälle vinkkejä uusasiakashankintaan. Toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen vaatekauppa Flash.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys painottui kuluttaja- ja ostokäyttäytymiseen ja segmentointiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointikanavia. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonhankintamenetelmänä oli kyselytutkimus. Kyselyitä tehtiin kaksi: toinen Jyväskylän Flash-myymälän asiakkaille ja toinen myymälän ulkopuolisille henkilöille.
Tutkimus osoitti, että Jyväskylän Flash-vaatekaupan asiakkaat ovat vanhempia kuin Flashin strategian mukainen kohderyhmä. Flash Jyväskylän käyttämät markkinointikanavat ovat ristiriidassa Flashin tavoitteleman kohderyhmän kanssa.
Flashin kannattaisi suunnata markkinointia nykyaikaisempaan suuntaan, jotta se saisi nuorekkaamman imagon. Näin nuoremmat kuluttajat kokisivat Flashin omaksi myymäläkseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys painottui kuluttaja- ja ostokäyttäytymiseen ja segmentointiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointikanavia. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonhankintamenetelmänä oli kyselytutkimus. Kyselyitä tehtiin kaksi: toinen Jyväskylän Flash-myymälän asiakkaille ja toinen myymälän ulkopuolisille henkilöille.
Tutkimus osoitti, että Jyväskylän Flash-vaatekaupan asiakkaat ovat vanhempia kuin Flashin strategian mukainen kohderyhmä. Flash Jyväskylän käyttämät markkinointikanavat ovat ristiriidassa Flashin tavoitteleman kohderyhmän kanssa.
Flashin kannattaisi suunnata markkinointia nykyaikaisempaan suuntaan, jotta se saisi nuorekkaamman imagon. Näin nuoremmat kuluttajat kokisivat Flashin omaksi myymäläkseen.