Kauppakeskus Myllyn käytettävyystutkimus : työympäristön käyttömukavuuden tutkiminen kauppakeskuksen henkilökunnan näkökulmasta
Virtanen, Iina (2014)
Virtanen, Iina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620072
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli Kauppakeskus Myllyn käytettävyyden sekä kauppakeskuksen tarjoaman työympäristön tutkiminen.
Vuonna 2001 Raisioon avattu kauppakeskus työllistää lähes 750 henkeä ja liikkeitä kauppakeskuksessa on lähes 80. Vuonna 2015 käyttöön otetaan kauppakeskuksen laajennusosa, jonka jälkeen kauppakeskuksen pinta-ala kasvaa lähes 90 000 neliömetriin ja laajennuksen myötä henkilökunnan määrä nousee lähes tuhanteen.
Työn tavoitteena oli tutkia kauppakeskuksen tarjoamaa työympäristöä sekä kerätä henkilökunnan mielipide kauppakeskuksen kiinteistöllisistä ominaisuuksista. Työn avulla paikannetaan mahdolliset kehityskohdat kauppakeskuksen tiloissa. Tärkeänä tavoitteena oli myös selvittää julkisen liikenteen hyödynnettävyys työmatkoissa ja kauppakeskukseen kulkevan julkisen liikenteen käytettävyys kauppakeskuksen henkilökunnan näkökulmasta.
Kauppakeskuksen henkilökunnalle suoritettiin syksyn 2014 aikana kyselytutkimus, joka koostui kolmesta osiosta. Ensimmäinen, monivalintakysymyksistä koostuva osio käsitteli kiinteistön ominaisuuksia. Seuraava, monivalintakysymyksistä koostuva osio käsitteli kauppakeskukseen kulkevaa julkista liikennettä sekä sen hyödynnettävyyttä kauppakeskuksen henkilökunnan työmatkoissa. Kolmas kyselyn osio muodostui kolmesta avoimesta kysymyksestä, joihin vastaajat saivat kertoa omia mielipiteitään kauppakeskuksesta sekä sen tarjoamasta työympäristöstä ja mahdollisista kehitystarpeista. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 371 henkilöä. Kyselytutkimuksessa käytetty kyselykaavake jää Kauppakeskus Myllyn vuosittaiseen käyttöön barometrimittariksi. Kyselytutkimuksen tutkimustuloksia hyödynnetään kauppakeskuksen hakiessa käytönaikaista LEED- sertifikaattia vuodelle 2016.
Kauppakeskuksen tarjoamaan työympäristöön vastaajat olivat melko tyytyväisiä, mutta kehitystä kaivattiin tilojen modernisoinnissa, meluisuuden vähentämisessä, sisäilman laadun sekä lämpöolosuhteiden parantamisessa ja kauppakeskuksen länsipäädyn toiminnallisuuden aktivoimisessa.
Kehitysehdotukseni kauppakeskukselle on akustiikan parantaminen, sisätilojen lämpövaihteluiden tasaaminen, sisäilman laadun parantaminen tehostamalla ilmanvaihtojärjestelmiä tai mahdollisesti päivittämällä ilmanvaihtotekniikka kokonaan, tilojen päivittäminen ja modernisointi kauppakeskuksen laajennusosaa vastaavaksi sekä kauppakeskukseen kulkevan julkisen liikenteen aikataulujen muuttaminen kauppakeskuksen henkilökunnan tarpeita vastaaviksi.
Vuonna 2001 Raisioon avattu kauppakeskus työllistää lähes 750 henkeä ja liikkeitä kauppakeskuksessa on lähes 80. Vuonna 2015 käyttöön otetaan kauppakeskuksen laajennusosa, jonka jälkeen kauppakeskuksen pinta-ala kasvaa lähes 90 000 neliömetriin ja laajennuksen myötä henkilökunnan määrä nousee lähes tuhanteen.
Työn tavoitteena oli tutkia kauppakeskuksen tarjoamaa työympäristöä sekä kerätä henkilökunnan mielipide kauppakeskuksen kiinteistöllisistä ominaisuuksista. Työn avulla paikannetaan mahdolliset kehityskohdat kauppakeskuksen tiloissa. Tärkeänä tavoitteena oli myös selvittää julkisen liikenteen hyödynnettävyys työmatkoissa ja kauppakeskukseen kulkevan julkisen liikenteen käytettävyys kauppakeskuksen henkilökunnan näkökulmasta.
Kauppakeskuksen henkilökunnalle suoritettiin syksyn 2014 aikana kyselytutkimus, joka koostui kolmesta osiosta. Ensimmäinen, monivalintakysymyksistä koostuva osio käsitteli kiinteistön ominaisuuksia. Seuraava, monivalintakysymyksistä koostuva osio käsitteli kauppakeskukseen kulkevaa julkista liikennettä sekä sen hyödynnettävyyttä kauppakeskuksen henkilökunnan työmatkoissa. Kolmas kyselyn osio muodostui kolmesta avoimesta kysymyksestä, joihin vastaajat saivat kertoa omia mielipiteitään kauppakeskuksesta sekä sen tarjoamasta työympäristöstä ja mahdollisista kehitystarpeista. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 371 henkilöä. Kyselytutkimuksessa käytetty kyselykaavake jää Kauppakeskus Myllyn vuosittaiseen käyttöön barometrimittariksi. Kyselytutkimuksen tutkimustuloksia hyödynnetään kauppakeskuksen hakiessa käytönaikaista LEED- sertifikaattia vuodelle 2016.
Kauppakeskuksen tarjoamaan työympäristöön vastaajat olivat melko tyytyväisiä, mutta kehitystä kaivattiin tilojen modernisoinnissa, meluisuuden vähentämisessä, sisäilman laadun sekä lämpöolosuhteiden parantamisessa ja kauppakeskuksen länsipäädyn toiminnallisuuden aktivoimisessa.
Kehitysehdotukseni kauppakeskukselle on akustiikan parantaminen, sisätilojen lämpövaihteluiden tasaaminen, sisäilman laadun parantaminen tehostamalla ilmanvaihtojärjestelmiä tai mahdollisesti päivittämällä ilmanvaihtotekniikka kokonaan, tilojen päivittäminen ja modernisointi kauppakeskuksen laajennusosaa vastaavaksi sekä kauppakeskukseen kulkevan julkisen liikenteen aikataulujen muuttaminen kauppakeskuksen henkilökunnan tarpeita vastaaviksi.