Markkinointiviestintäsuunnitelma - Case Good Life Coffee
Aalto, Noora (2014)
Aalto, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119391
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma pienelle kahvilalle. Tarkoituksena oli tehdä käytännönläheinen työ, josta olisi hyöytyä yrityksen markkinointiviestinnän suunnitteluun ja joka toisi yrityksen omistajalle ja henkilökunnalle uutta tietoa aihealueesta. Tavoitteena oli luoda uusia keinoja, miten yritys voisi jatkossa viestiä.
Työn teoriassa kerrotaan markkinointiviestinnästä ja kuvaillaan sen keskeisimpiä sisältöjä. Työssä on käytetty tutkimusmenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia, jotka ovat laadullisia, eli kvalitatiivisia menetelmiä. Teemahaastattelulla haluttiin tutustua yrityksen toimintaan ja saada tietoa yrityksen nykytilanteesta. Havainnointia käytettiin keinona nähdä yrityksen toimintaa ja asiakkaiden käyttäytymistä oikeassa tilanteessa. Havainnoinnin tarkoituksena oli tutustua yrityksen asiakkaisiin, ilmapiiriin ja asiakaspalveluun.
Opinnäytetyöstä syntyi yritykselle erilaisia kehittämisehdotuksia, jotka ovat kustannustehokkaita ja suhteellisen helppoja toteuttaa. Näitä olivat panostaminen yrityksen asiakaspalveluun ja henkilökohtaiseen myynityöhön, kanta-asiakaskortin luominen asiakkaille ja panostaminen yrityksen sosiaaliseen mediaan. Ehdotuksena on myös, että yritys loisi itselleen oman blogin. Myöskin yrityksen kannattaa ottaa käyttöön itselleen markkinointiviestinnän vuosikello, johon voi koota kaikki eri mediat ja kanavat joissa he haluavat viestiä, ja josta on helppo nähdä valitut keinot ja koska niitä aiotaan toteuttaa.
Työn teoriassa kerrotaan markkinointiviestinnästä ja kuvaillaan sen keskeisimpiä sisältöjä. Työssä on käytetty tutkimusmenetelminä teemahaastattelua ja havainnointia, jotka ovat laadullisia, eli kvalitatiivisia menetelmiä. Teemahaastattelulla haluttiin tutustua yrityksen toimintaan ja saada tietoa yrityksen nykytilanteesta. Havainnointia käytettiin keinona nähdä yrityksen toimintaa ja asiakkaiden käyttäytymistä oikeassa tilanteessa. Havainnoinnin tarkoituksena oli tutustua yrityksen asiakkaisiin, ilmapiiriin ja asiakaspalveluun.
Opinnäytetyöstä syntyi yritykselle erilaisia kehittämisehdotuksia, jotka ovat kustannustehokkaita ja suhteellisen helppoja toteuttaa. Näitä olivat panostaminen yrityksen asiakaspalveluun ja henkilökohtaiseen myynityöhön, kanta-asiakaskortin luominen asiakkaille ja panostaminen yrityksen sosiaaliseen mediaan. Ehdotuksena on myös, että yritys loisi itselleen oman blogin. Myöskin yrityksen kannattaa ottaa käyttöön itselleen markkinointiviestinnän vuosikello, johon voi koota kaikki eri mediat ja kanavat joissa he haluavat viestiä, ja josta on helppo nähdä valitut keinot ja koska niitä aiotaan toteuttaa.