Yrityksen historian hyödyntäminen kokemuksellisen ruokaelämystapahtuman kehittämisessä : CASE: Hotelli-ravintola Alma
Katajamäki, Heidi (2014)
Katajamäki, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720226
Tiivistelmä
SEINÄJOEN AMMATTIKORKEAKOULU
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Elintarvike ja maatalous, ravitsemispalvelut
Koulutusohjelma: Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehto: Restonomi
Tekijä: Heidi Katajamäki
Työn nimi: Yrityksen historian hyödyntäminen kokemuksellisen ruokaelämystapahtuman kehittämisessä CASE: Hotelli-ravintola Alma
Ohjaaja: Tuija Pitkäkoski
Vuosi:2014 Sivumäärä: 55 Liitteiden lukumäärä:9
Kehitystyönä tehty opinnäyte käsittelee tarinalla ja elämyksellä markkinointia. Ke-hitystyönä tehdyn opinnäytetyön päätavoitteena on perehtyä tarinan merkityksen ja hyödyntämisen keinoihin markkinoinnissa sekä kokemuksellisen ruokatapahtuman tuottamiseen teoreettisesti. Toisena isona tavoitteena on kehittää Hotelli-ravintola Almalle kokemuksellinen yrityksen historiaa ja siihen pohjautuvaa tarinaa hyödyntävä ruokaelämystapahtuma. Menu tullaan suunnittelemaan sellaiseksi, että ruokien ja yrityksen tarinat tukevat ruokailuhetkestä saatavaa kokonaisvaltaista elämystä. Tavoitteena on myös kehittää yrityksen tarinan sisältämää kohtaamistapaa. Elämyssuunnitelmaa Hotelli-ravintola Alma voi käyttää kokonaisuutena suunnitellessaan asiakkaiden kanssa juhlia. Suunnitelmaa voi käyttää myös vain osina, esimerkiksi ruokalistaa. Suunnitelma on laadittu niin, ettei Hotelli-ravintola Alma joudu tekemään isoja investointeja illallista varten.
Elämys ja tarinat ovat tapa tukea tuotteen markkinointia. Nyky-yhteiskunta on op-pinut vaatimaan tuotteelta elämyksen tuottamista. Tuote, joka antaa ihmiselle eri aistinen kautta useita ärsykkeitä, jää paremmin ihmisen mieleen. Historiallisista kohteista ja niihin liittyvistä tarinoista on alettu kiinnostua, siksi niitä myös käyte-tään apuna markkinoinnissa. Illallissuunnitelman ytimenä ovat tarinat ja historia. Hotelli-ravintola Alma on vanha rautatieläisten talo, joka on rakennettu vuonna 1909. Rakennuksessa on pidetty erilaisia juhlia koko sen elinhistorian ajan. Elä-myssuunnitelman avulla pystytään kertomaan talon historiaa illallisen yhteydessä.
Opinnäytetyön taustassa kerrotaan rautatieaseman, rautatieläistentalon ja Hotelli-ravintola Alman historiasta. Työssä on myös avattu tarinalla markkinoinnin ja elä-myksellisyyden eri osa-alueita. Tärkeimpinä lähteinä elämysillallisen tuottamisessa ovat Pine & Gilmoren elämysavaruusmalli, Tarssasen elämyskolmio-malli ja Five aspect meal model -mallia, mallin kehittivät Restaurant and Culinary Arts – koulutusohjelman tutkijat.
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Elintarvike ja maatalous, ravitsemispalvelut
Koulutusohjelma: Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehto: Restonomi
Tekijä: Heidi Katajamäki
Työn nimi: Yrityksen historian hyödyntäminen kokemuksellisen ruokaelämystapahtuman kehittämisessä CASE: Hotelli-ravintola Alma
Ohjaaja: Tuija Pitkäkoski
Vuosi:2014 Sivumäärä: 55 Liitteiden lukumäärä:9
Kehitystyönä tehty opinnäyte käsittelee tarinalla ja elämyksellä markkinointia. Ke-hitystyönä tehdyn opinnäytetyön päätavoitteena on perehtyä tarinan merkityksen ja hyödyntämisen keinoihin markkinoinnissa sekä kokemuksellisen ruokatapahtuman tuottamiseen teoreettisesti. Toisena isona tavoitteena on kehittää Hotelli-ravintola Almalle kokemuksellinen yrityksen historiaa ja siihen pohjautuvaa tarinaa hyödyntävä ruokaelämystapahtuma. Menu tullaan suunnittelemaan sellaiseksi, että ruokien ja yrityksen tarinat tukevat ruokailuhetkestä saatavaa kokonaisvaltaista elämystä. Tavoitteena on myös kehittää yrityksen tarinan sisältämää kohtaamistapaa. Elämyssuunnitelmaa Hotelli-ravintola Alma voi käyttää kokonaisuutena suunnitellessaan asiakkaiden kanssa juhlia. Suunnitelmaa voi käyttää myös vain osina, esimerkiksi ruokalistaa. Suunnitelma on laadittu niin, ettei Hotelli-ravintola Alma joudu tekemään isoja investointeja illallista varten.
Elämys ja tarinat ovat tapa tukea tuotteen markkinointia. Nyky-yhteiskunta on op-pinut vaatimaan tuotteelta elämyksen tuottamista. Tuote, joka antaa ihmiselle eri aistinen kautta useita ärsykkeitä, jää paremmin ihmisen mieleen. Historiallisista kohteista ja niihin liittyvistä tarinoista on alettu kiinnostua, siksi niitä myös käyte-tään apuna markkinoinnissa. Illallissuunnitelman ytimenä ovat tarinat ja historia. Hotelli-ravintola Alma on vanha rautatieläisten talo, joka on rakennettu vuonna 1909. Rakennuksessa on pidetty erilaisia juhlia koko sen elinhistorian ajan. Elä-myssuunnitelman avulla pystytään kertomaan talon historiaa illallisen yhteydessä.
Opinnäytetyön taustassa kerrotaan rautatieaseman, rautatieläistentalon ja Hotelli-ravintola Alman historiasta. Työssä on myös avattu tarinalla markkinoinnin ja elä-myksellisyyden eri osa-alueita. Tärkeimpinä lähteinä elämysillallisen tuottamisessa ovat Pine & Gilmoren elämysavaruusmalli, Tarssasen elämyskolmio-malli ja Five aspect meal model -mallia, mallin kehittivät Restaurant and Culinary Arts – koulutusohjelman tutkijat.