Pelinkehitys Unity-pelimoottorilla Windows Phone -laitteille
Uotila, Markus (2014)
Uotila, Markus
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720252
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli oppia kehittämään pelejä Unity-pelimoottorilla Windows Phone -laitteille. Työn aihe oli itse keksitty, mutta toimeksiantajana toimi HAMK. Opinnäytetyöstä valmistui kaksi tuotosta, joita ovat kuulalabyrinttipeli ja malliprojekti. Näiden tekemisessä oleellisia asioita olivat kaksiulotteinen grafiikka, puhelimen kosketusnäytön ja anturien käyttäminen sekä fysiikkamoottorin hyödyntäminen. Malliprojektia voidaan mahdollisesti käyttää tulevaisuudessa opetuksen apuna ja se oli toimeksiantajan vaatimus opinnäytetyöstä.
Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja pelien kehittämisestä oli saatu koulun kursseilta. Mobiilisovellusten kehittämistä oli tehty erikoistumisprojektin ja työharjoittelun yhteydessä, mutta Android-käyttöjärjestelmään keskittyen. Perusteet olivat siis hallussa, mutta Unity oli täysin uusi asia opinnäytetyön tekemisen yhteydessä. Toimeksiantajan kanssa sovittiin niin, että malliprojekti olisi yksinkertainen ja toimisi perehdytyksenä Unityyn. Malliprojektista saatua osaamista ja sen tekemiseen kirjoitettua koodia käytettiin varsinaisessa pelissä.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi Unityn ominaisuuksia sekä sen käytön perusteita, kuten käyttöliittymää ja projektien koostumusta. Windows Phonesta käytiin läpi sovelluksen julkaisuprosessi sen sovelluskauppaan. Materiaalina toimivat verkkolähteet, jotka olivat pääosin Unityn ja Microsoftin omilta sivuilta.
Työtä tehdessä Unity todettiin toimivaksi ja laajat ominaisuudet tarjoavaksi pelimoottoriksi. Sillä saatiin nopeasti kuvaa näkyviin, eikä sitä käyttäessä törmätty suuriin ongelmiin. Joitakin ongelmia tehdessä tuli vastaan, mutta niistä selvittiin dokumentaatiota tutkimalla. Tehdystä pelistä jatkokehitettäväksi jäi graafisen ulkoasun viimeistely, eikä sitä tämän vuoksi julkaistu Windows Phone Storessa.
Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja pelien kehittämisestä oli saatu koulun kursseilta. Mobiilisovellusten kehittämistä oli tehty erikoistumisprojektin ja työharjoittelun yhteydessä, mutta Android-käyttöjärjestelmään keskittyen. Perusteet olivat siis hallussa, mutta Unity oli täysin uusi asia opinnäytetyön tekemisen yhteydessä. Toimeksiantajan kanssa sovittiin niin, että malliprojekti olisi yksinkertainen ja toimisi perehdytyksenä Unityyn. Malliprojektista saatua osaamista ja sen tekemiseen kirjoitettua koodia käytettiin varsinaisessa pelissä.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi Unityn ominaisuuksia sekä sen käytön perusteita, kuten käyttöliittymää ja projektien koostumusta. Windows Phonesta käytiin läpi sovelluksen julkaisuprosessi sen sovelluskauppaan. Materiaalina toimivat verkkolähteet, jotka olivat pääosin Unityn ja Microsoftin omilta sivuilta.
Työtä tehdessä Unity todettiin toimivaksi ja laajat ominaisuudet tarjoavaksi pelimoottoriksi. Sillä saatiin nopeasti kuvaa näkyviin, eikä sitä käyttäessä törmätty suuriin ongelmiin. Joitakin ongelmia tehdessä tuli vastaan, mutta niistä selvittiin dokumentaatiota tutkimalla. Tehdystä pelistä jatkokehitettäväksi jäi graafisen ulkoasun viimeistely, eikä sitä tämän vuoksi julkaistu Windows Phone Storessa.